Ai Weiwei i Bildningsbyrån om Kina

Genom att ge sig ut i det kinesiska samhället berättar radioprogrammet Bildningsbyrån om dagens och gårdagens Kina. Lyssnarna får genom 36 halvtimmeslånga reportagebaserade program höra, känna och uppleva ett av världens mest inflytelserika länder. I första programmet trotsar konstnären Ai Weiwei förbudet att träffa journalister och bjuder in Bildningsbyrån. Programserien om Kina från UR sänds onsdagar i P1 med start 7 mars.

UR:s Bildningsbyrån tar bland annat upp kinesisk historia, kultur, hälsa, sjukvård, skola, familj, arbetsmarknad och ekonomisk utveckling.

I första programmet trotsar konstnären och regimkritikern Ai Weiwei det förbud att träffa journalister som kinesiska myndigheter har ålagt honom, och släpper in Bildningsbyråns Anna Maria Höglund bakom de höga murar som omger hans bostad i Peking. Han ger sin syn på hur  konstnärens och aktivistens roller kan samsas i samma kropp och resonerar kring vad han tror att han verkligen kan uppnå.  Vidare berättar han om sina tankar kring sin upphöjda status i Väst.

I kommande program träffar Bildningsbyrån internetaktivister, som vet hur en mur skall forceras. Det sägs att den kinesiska muren byggdes för att skydda Kina från krigiska barbarer. Var det verkligen så, och blev den ett effektivt skydd? Idag bygger Kina en mur på internet. Kommer den att fungera bättre?

Jan Myrdals ”Rapport från en kinesisk by” som gavs ut 1963 är en av de första dokumentärerna från det kommunistiska Kina. Bildningsbyrån besöker byn där många fortfarande minns Myrdal

Redaktionen vrider och vänder på de kinesiska städernas snabba expansion för att spegla hur stadens själ har förändrats över tid.

- Det är mycket som förändras i Kina. Men den kinesiska regimen saknar mod att  uppmuntra individualism, passion, nyfikenhet och rätten att ställa frågor och debattera. Och utan det är verklig kreativitet inte möjlig säger Ai Weiwei.

Sändningsstart: P1 onsdag 7 mars kl 21.03: Bildningsbyrån-Kina

UR gör 2012 en satsning för att väcka tankar och öka kunskapen om ett av världens just nu mest inflytelserika länder, Kina.

För mer information vänligen kontakta:

Malinee Granhof, malinee.granhof@ur, 0738-518058