Aktuella program för skolan från UR

Kayos krita – kemi för åk F – 3
När Kayo är ensam hemma med sin storasyster uppstår vardagsproblem och konflikter. Med en magisk krita kan hon ta hjälp av den animerade karaktären Glenn för att lösa allt krångel med fläckar som behöver lösas, vatten som har blivit is och bröd som behöver hjälp med att jäsa.

Gnomens guide till fysiken, åk 4 – 6
I trollkarlens stora hus vandrar gnomen omkring och söker svar på fysikens lagar. Kan svaren hittas hos trollkarlen, hos forskaren, hos astronauten i rymden eller i programmet Fysiksport på den gamla teven i städskrubben?

Kimklubben – genusprogram för förskolan
Kim och Kim har en klubb för att de har samma namn och bor på samma gård. De brukar träffas för att spana på mystiska grannar och lösa oförklarliga gåtor. Vart har rörmokaren tagit vägen? Och är det verkligen ett gäng farliga jättar som har årsmöte i gårdshuset? Spänningen är hög och lösningen på mysterierna genusöverraskande.

Geografi för högstadiet
I Extreme places with Björnulf förenas naturgeografi med kulturgeografi för att ge en helhetsupplevelse av världen. Den berömde men något oengagerad naturfilmaren Björnulf beger sig ut i världen för att ta reda på hur livet ser ut för de människor som lever på extrema platser. Nybörjarfotografen Tomas är också med på resan och genom hans kameralins får tittaren svar på frågor om Atacamaöknen i Chile, luftförorenade Linfen i Kina, regniga Cherrapunje i Indien och vulkanön Tanna i Stilla havet.

• geografi
  • ur