Anna Maria Thunman ny redaktionschef på UR

Anna Maria Thunman ny redaktionschef på UR

Anna Maria Thunman från Liber blir ny redaktionschef för UR:s Vux-avdelning, med ansvar för lärarfortbildning och pedagogik.

Anna Maria Thunman är utbildad tv-producent från DI och kommer närmast från bokförlaget Liber där hon sedan 2009 arbetat som förläggare. Innan dess har hon bland annat arbetat som redaktör, producent och programutvecklare på UR och SVT.

– Jag tycker att UR är det starkaste kunskapsföretaget i Sverige, det är här man ska vara om man brinner för kunskap och kompetensfrågor. Det känns helt fantastiskt roligt att få det här uppdraget och att få vara med och göra UR och utbudet ännu starkare, säger Anna Maria Thunman.

Förutom en bakgrund inom media och publicering så är Anna Maria Thunman också legitimerad gymnasielärare. Utöver det så har hon även arbetat som konsult inom lärarfortbildning, som expert på Skolverket samt undervisat på lärarutbildningen.

–  Anna Maria har fantastiskt bred kompetens med både djup målgruppskännedom och erfarenhet och utbildning inom tv-produktion. Jag är mycket nöjd med rekryteringen och ser att vi får ett värdefullt och efterlängtat tillskott till Vux- avdelningens redaktionsledning, säger Herbert Neuwirth, programchef på UR.

Anna Maria Thunman tillträder tjänsten på UR den 8 december.