Barn ger svar på tal i UR:s stora retoriktävling

Åtta skolklasser från årskurs 6, ett förstapris och mängder av utmaningar i konsten att tala och lyssna. Vilka är de bästa argumenten om man vill sälja en luftgitarr och hur ska Leif GW Persson tacka för det glammiga modepriset? Det, och många andra saker, får vi veta i UR:s stora radiotävling Retorikmatchen. Sjätteklassarna vässar tungan och utmanar varandra i klassiska retoriska moment där lyssna är lika viktigt som att tala. Vinnarna går hem med UR:s retorikpris.

Sändningsstart: 21 april kl. 11.03 i P4

I UR:s Retorikmatchen får lyssnaren hänga med på en lekfull lektion i retorik och konsten att tala. Retorikmatchen är en radiosänd retoriktävling för hela familjen som kommer att sändas i P4 hela våren. Efter ett svettigt grundspel består nu kombattanterna av åtta klasser från olika delar av Sverige som har förberett sig för tävlingen i månader. Nu är det dags för kvartsfinal! I den första kvartsfinalen möter Miklagårdskolan från Sundbyberg Kramforsskolan från Kramfors.

Att vara en god retoriker handlar om att våga tala för sin sak, men också om att kunna lyssna.  I Retorikmatchen ställs därför klasserna inför olika utmaningar som är kopplade till ordförråd och argumentation men också övningar som bygger på att förstå, lyssna och genomskåda argument.  Allt i ett rasande tempo! Det kan handla om att skriva ett tacktal åt en verklig kändis som vunnit ett osannolikt pris, att sälja en, till synes, osäljbar vara eller att identifiera ett känt ordspråk utifrån en krånglig mening.

Domaren Barbro Fällman bedömer de tävlandes retoriska färdigheter. Hon har många års erfarenhet av arbete med retorik och har bland annat instiftat Stora Retorikpriset. Programledare är Rikard Diego Lundqvist, känd från bland annat P3:s Humorhimlen.

Sändning:

• Retorikmatchen sänds i P4 varje lördag kl. 11.03.
  • Kvartsfinalerna sänds 21 april–12 maj.
  • Semifinalerna sänds 19 och 26 maj.
  • Finalen sänds 2 juni.

Finalen sänds också i SVTB 2 juni kl. 17.00.

Barbro Fällman och Rikard Diego Lundqvist finns tillgängliga för intervjuer.

UR satsar på retorik under 2012

Att bli lyssnad på är en demokratisk rättighet. Att alla kan, vågar och vill tala och lyssna – oavsett bakgrund och social tillhörighet – är en självklar grund i ett demokratiskt och öppet samhälle. UR gör därför under 2012 en bred satsning inom ämnet retorik. Kärnan i UR:s retoriksatsning är att få den tysta eleven att våga prata och den pratiga eleven att börja lyssna. Att stärka alla elevers självkänsla med hjälp av retorik. I radioserien Retorikmatchen möts sjätteklassare från 8 klasser runt om i landet i en tävling där elevernas retoriska förmågor sätts på prov. I Tungan rätt i mun får fem barn arbeta ihop med retorikcoachen Elaine Eksvärd. Tv-serien Helt blackout följer fyra ungdomar med talångest som med hjälp av skräddarsydda KBT-uppgifter utmanar sin rädsla och gör det som de är allra mest rädda för – för att våga förverkliga sina drömmar. I Pedagogens retorik får fyra lärare en utbildning i pedagogisk retorik av Tina Kindeberg – Sveriges enda docent i både retorik och pedagogik. I tv-serien Tala ut! ger retorikexperten Barbro Fällman stå-upparen Simon Garshasebi retoriska utmaningar – med inbyggda hinder. Dessutom sänder UR flera inköpta dokumentärer på temat retorik, bland annat Kate – så skapas en ikon, en film om supermodellen Kate Moss. På UR:s Retorikwebb finns material som kan ge stöd och stärka pedagoger i deras undervisning: www.ur.se/Tema/Retorik.

• babro fällman
  • retorik