Barnens Romanpris 2013: Barnjuryn från Gävle väljer årets bästa bok

Vilken är 2013 års bästa barnbok för 9-12-åringar? Det ska en barnjury bestående av fem sjätteklassare från Gävle bestämma. Juryn har läst de fem nominerade böckerna till Barnens Romanpris 2013 och deras samtal sänds i P1 med start 25 september.

Under fem onsdagar kl. 14.35 i P1 diskuterar barnjuryn dessa böcker (se lista nedan).

– Det blir en så förtätad stämning i studion. Barnjuryn förstår det här uppdraget: de ska välja årets bästa barnbok i sin ålderskategori. Det är ett jätteansvar. Vilken bok ska få mest publicitet, vilken bok ska läsas av flest barn? säger Ylva Mårtens, programledare och en av initiativtagarna till Barnens Romanpris.

Barnjuryn diskuterar sig fram till vilken bok de finner bäst och vem vinnaren är avslöjas i en direktsändning från Skolforum i Älvsjö utanför Stockholm, onsdag 30 oktober kl 14.03 i P1. Årets vinnare blir den första att tilldelas den förhöjda prissumman på 50 000 kr.

Barnjuryn består av fem sjätteklassare, ursprungligen från Lilla Sätraskolan och Ulvsäterskolan i Gävle: Erik Ekdahl, Moa Gustavsson, Sandra Hjärne, Hanna Mohamed och Agnes Åkerlund. Skolorna har utsetts till Årets bokskolor av redaktionen för Barnens Romanpris.

De nominerade böckerna är: Den första flickan skogen möter av Moa Eriksson Sandberg (Rabén & Sjögren), Eddie 12 och hon som heter Elsa/Elsa 12 och han som heter Eddie av Thomas Halling (Alfabeta Bokförlag), Glasbarnen av Kristina Ohlsson (Lilla Piratförlaget), Yummy av Eva Susso (Rabén & Sjögren) och Jag är en pojke med tur av Monica Zak (Opal)

Sändningstider Barnens Romanpris 2013

P1: Varje onsdag kl. 14.35 med start 25 september, repris torsdagar kl. 18.45 med start 26 september. UR:s barnradio i P4: Varje söndag kl. 08.05 med start 29 september. Programmen kommer även att finnas i appen Sveriges Radio Play och i UR Play.

Mer om Barnens Romanpris

Barnens Romanpris delas ut för fjärde året i rad. Prissumman är 50 000 kr. Böckerna som är nominerade till årets pris är utgivna under hösten 2012 och våren 2013 och vänder sig till barn i åldrarna 9-12 år. Barnens Romanpris är ett samarbete mellan Sveriges Radio och UR. Läs mer: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3631