Bilderna som förändrade vetenskapen

Natten mellan den 5:e och 6:e oktober 1923 tar astronomen Edwin Hubble en bild som i ett slag avgör en av vetenskapshistoriens hetaste debatter. Fotot ger den allra första ledtråden till att kunna beräkna universums storlek. I två dokumentärer berättas historierna bakom några av vetenskapens mest betydelsefulla bilder.

I den första dokumentären Till universums slut porträtteras sex bilder som på olika sätt förändrat vår syn av den yttre världen. Bland dessa finns det ikoniska fotot från månens yta, bilden som bekräftade Einsteins relativitetsteori och Kopernikus diagram över solsystemet. Liksom världskartan som fick det spanska kungahuset att finansiera Columbus expedition västerut.

I Mot atomens kärna, den andra dokumentären, handlar det bland annat om Vesalius detaljerade teckningar av människokroppens insida och fotot på hjärnceller som nybildas. Och även om skissen som sammanfattade Darwins evolutionsteori och bilden med Dna-molekylens struktur.

Vill du se dokumentärerna på förhand, vänligen kontakta pressansvarig för länk.

Till universums slut sänds onsdag den 10 april och Mot atomens kärna sänds onsdag den 17 april i SVT1 kl. 22.00.

• sveriges utbildningsradio
  • urplay