Jenny Jägerfeld vinner Barnradions bokpris 2018 Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

Comedy queen – vinnare av Barnradions bokpris 2018

Jenny Jägerfelds Comedy queen tilldelas Barnradions bokpris 2018 för sin skildring av livet när det är som svårast.

Boken röstades fram av en jury bestående av fem 9-12-åringar från Rosengårdsskolan i Malmö. Motiveringen till Barnradions bokpris 2018 lyder:

"Med Comedy queen tar Jenny Jägerfeld med läsaren in i en berättelse om sorg, saknad och vänskap. Jenny Jägerfeld får läsaren att förstå det viktiga i att prata med varandra när livet är som svårast. Med ”funny bones” och en huvudkaraktär som berör, fångar Jenny Jägerfeld läsaren från första sidan."

– Jag är så himla himla glad! För mig betyder det otroligt mycket att det är just de här barnen som har valt ut min bok. Jag är oerhört hedrad över det, särskilt när det var så många andra bra böcker med, säger vinnaren Jenny Jägerfeld.

Barnradions bokpris är Sveriges Radios och Sveriges Utbildningsradios pris för årets bästa svenska barnbok för 9-12-åringar. I P4 läser, diskuterar och bedömer en barnjury fem nominerade böcker.

De nominerade böckerna 2018 var, förutom vinnaren Comedy queen av Jenny Jägerfeld, även Pojken i paddan och jag av Jonatan Järvi, Vi kommer snart hem igen av Jessica Bab Bonde och Peter Bergting, Ella och youtube-paniken av Linda Skugge och Risulven av Nina Ivarsson.

UR erbjuder lärarhandledningar kring bokpriset.

Om Comedy queen
Sasha är 12 år och hennes mamma har precis tagit livet av sig. För att klara av vardagen och sorgen har Sasha gjort en lista, en lista på saker som gör att hon inte ska bli som sin mamma. Det starkt genomgående temat är psykisk ohälsa och hur sorg kan hanteras på olika sätt. Boken tar upp ämnen som sorg, saknad, vänskap, föräldraskap, psykisk ohälsa, humor och döden.

Jenny Jägerfeld
Jenny Jägerfeld, född 1974, är psykolog och författare. Hon debuterade 2006 med romanen Hål i huvudet och vann Augustpriset 2010 i kategorin bästa barn- och ungdomsbok för Här ligger jag och blöder, som även översatts till tio språk. Samma år vann hon också Stora läsarpriset i kategorin ungdom och nominerades till Slangbellan, Sveriges Författarförbunds pris till bästa barn/ungdomsboksdebutant. 2017 belönades Jenny Jägerfeld med Astrid Lindgren-priset för förtjänstfullt författarskap inom barn- och ungdomslitteraturen och i år har hon vunnit Barnradions bokpris och nominerats till Augustpriset i kategorin bästa barn- och ungdomsbok.

Sveriges Utbildningsradio, UR, är ett public servicebolag som ska göra skillnad i människors lärande. UR gör tv- och radioprogram som finns på UR Play, UR Skola och sänds via SVT:s och SR:s kanaler. UR driver också Kunskapskanalen tillsammans med SVT. UR:s uppgift är att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser.