De kämpar för de unga – ny serie om att motivera unga skolavhoppare

– Ibland känns det som att vi i vuxenvärlden vill skuldbelägga de här ungdomarna. Vi glömmer bort att vuxenvärlden format de här individerna till de personer de är idag. De har nånstans tappat tron på sig själva. Därför måste vi tro på dem. Det säger Camilla Persson Kareliusson som varje dag coachar unga som hoppat av gymnasiet. I UR:s serie Dropouts får vi följa Camillas, Emmas och Johannas kamp för att stötta och motivera de ungdomar som riskerar att hamna i ett permanent utanförskap. Dropouts har premiär 28 maj i SVT1 och på UR Play.

– Många har fastnat i en situation av maktlöshet, en känsla av att det inte är de själva som styr över deras eget liv. Vi vill att de ska ta makten över sitt eget liv och börja styra åt rätt håll, säger Camilla Persson Kareliusson, som arbetar som coach i projektet KomBack i Vetlanda kommun.

Ungefär 10 procent av gymnasieeleverna hoppar av skolan. Det kan bero på till exempel socialt utanförskap, mobbning, bristande pedagogiskt stöd eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. I UR:s serie Dropouts får vi träffa några av de ungdomar som varje år lämnar gymnasieskolan utan fullständiga betyg eller hoppar av helt. Men framförallt möter vi tre personer som brinner för att dessa ungdomar ska få en bra framtid.

I Dropouts får vi följa Johanna Bogfors, Emma Ståhl och Camilla Persson Kareliusson och deras kamp för att få unga att fullfölja sin utbildning eller komma ut i arbetslivet. Det kan handla om att ringa hundra gånger, åka hem och plinga på dörren, ta med sig ett helt gäng på fjällvandring eller åka och fiska. Att med olika medel peppa, stötta och motivera. Och att aldrig ge upp. Genom att följa serien kan den som utbildar sig eller arbetar med pedagogik fördjupa sig i avhoppsproblematik och få metoder för hur man kan arbeta kring detta.

Johanna arbetar med Plug-in-projektet på Åre gymnasium för att stötta, motivera och ställa krav på de elever som riskerar att inte få fullständiga betyg. Hon hjälper bland annat eleverna att planera, strukturera och följa upp skolarbeten. Emma och Camilla arbetar på KomBack, en verksamhet där unga kan läsa upp sina betyg, ta körkort eller få aktiv hjälp med att söka arbete och komma ut i arbetslivet.

Dropouts sänds på onsdagar kl. 22.00 i SVT1 med start 28 maj. Samma dag publiceras alla sex avsnitt på UR Play.

De unga som vuxenvärlden sviker
Enligt skollagen ska alla elever få det stöd de behöver för att nå kunskapsmålen. Varje år lämnar dock ca 12,4 procent av niondeklassarna, eller ungefär 12 000 elever, grundskolan utan att ha behörighet till gymnasiet. Och ca 10 procent av Sveriges gymnasieelever hoppar av skolan. Anledningarna till detta kan vara många. Men grundanledningen är att vuxenvärlden sviker. Och i många fall leder de vuxnas brister ungdomarna rakt in i arbetslöshet och långvarigt utanförskap.

Med start 26 maj börjar UR en stor satsning på de unga som varje år riskerar att hamna utanför. Med fyra programserier i radio och tv och tre radioreportage vill UR lyfta fram de unga som svikits av vuxenvärlden.

Alla program i satsningen

• I samarbete med UR skildrar P3:s Verkligheten under två veckor unga som blivit svikna av vuxenvärlden. Verkligheten: Sverige sviker sänds måndag till torsdag i P3 kl. 18.00 med start 26 maj. Den 8 juni kl. 14.00-16.00 kan lyssnare som vill dela med sig av sina egna upplevelser ringa in till Verkligheten: Sverige sviker.
  • Sverige sviker är en dokumentärserie som väver samman 16 unga personers berättelser, 16 unga som alla finns med i statistiken över de ungdomar som har svårt att nå skolans mål. Serien visas i SVT2 kl. 20.00 med start 27 maj.
  • Allt mer fokus läggs på de sjunkande resultaten i skolan och hur den negativa trenden ska vändas, men hur står det till med dem som redan hamnat mellan stolarna – hemmasittarna? 27 maj kl. 21.03 i P1 undersöker UR:s Skolministeriet hur man når och möter de elever som inte har några resultat alls.
  • Skolan som förlorade mig är sex radioporträtt av nu vuxna människor som hoppade av skolan som unga. Medverkar gör bland andra Ison Glasgow och Unni Drougge. Serien sänds i P1 28 maj kl. 21.03.
  • Dokumentärserien Dropouts tittar närmare på vad som kan göras för att fler ska fullfölja studier och komma ut i arbetslivet. Vilka metoder finns? Vi följer tre personers kamp för att stötta unga. Serien sänds i SVT1 kl. 22.00 med start 28 maj.
  • UR:s Lärarrummet besöker Plug-in i Skellefteå, en verksamhet där man försöker motivera och inspirera elever som har hoppat av skolan, eller riskerar att göra det. Programmet sänds i P1 29 maj kl. 21.03.
  • Hur kunde en smart, ambitiös och levnadsglad 10-åring helt plötsligt inte länge orka med skolan? UR:s Barnaministeriet Dokumentär möter särbegåvade Tilde, idag 15 år. Programmet sänds i P4 31 maj kl. 11.03.

• utbildning
  • utbildningsradion