Den omtalade pjäsen Svenska hijabis blir tv

Nu blir succépjäsen Svenska hijabis tv. UR har spelat in en tv-version där fem svenska muslimska kvinnor tar plats framför kamerorna. Visas på UR Play och i SVT1 den 14 mars.

När America Vera-Zavalas pjäs Svenska hijabis hade premiär på Dramaten i Stockholm blev den en omedelbar succé. Det som skulle vara ett kort gästspel fick utökas trefaldigt och Sverigeturnén fick lägga in nya städer och föreställningar i schemat.

Nu får fler chansen att se en av teatersveriges mest spännande uppsättningar. UR har översatt scenföreställningen till tv-format och visar den på UR Play och i SVT den 14 mars.

- Det är väldigt ovanligt att UR gör tv-versioner av scenkonst. Men Svenska hijabis har ett otroligt starkt manus, det är en pjäs som ger röst och plats åt en grupp kvinnor vars erfarenheter sällan synliggörs, säger Tove Jonstoij, UR:s projektledare för Svenska hijabis.

Svenska hijabis bygger på berättelser av Benin Al-Najjar, Ruhani, Maryam Dinar, Sarah Ameziane och Shama Vafaipour. Fem unga kvinnor med sjal som berättar om sina liv, drömmar, intressen och erfarenheter av rasism.

- Jag är väldigt stolt över att min pjäs blir tv, och glad att berättelserna i pjäsen på nytt ges plats i offentligheten. Islamofobin i Europa är stark och den muslimska kvinnan ses som ett offer, potentiellt möjlig att rädda. Det här upplever den unga generationen hijabis som en stark förolämpning och i föreställningen möter vi något helt annat, säger America Vera-Zavala.

Se föreställningen på www.urplay.se och i SVT1 den 14 mars kl 22.
För skolor och utbildningar finns pjäsen inklusive lärarhandledning på www.urskola.se

Kontaktuppgifter:
Tove Jonstoij, projektledare UR, 070 839 94 79