Dielemans tar tempen på svenska djurrättsaktivister och deras största fiender

I kvällens avsnitt av Kära medborgare tar programledaren Jennie Dielemans tempen på svenska djurrättsaktivister och deras största fiender: minkfarmarna. UR:s Kära medborgare besöker världens största pälsauktion, som ligger i Köpenhamn, och inser att pälsbranschen går bättre än någonsin. På auktionen säljs minkskinn för 25 000 kronor i sekunden och en stor del av skinnen är svenska.

-Det känns inombords så fruktansvärt starkt att det är för djävligt att vi tar oss rätten att behandla andra djur på det här viset, säger Malin Gustafsson, medlem i Djurrättsalliansen.

Malin är en av de aktivister som låg bakom kampanjen ”Ett liv som gris”, som fick köttbranschen att skaka inför julhandeln 2009. Nu har hon siktet inställt på pälsbranschen.

-Vi ska kämpa tills det inte finns en enda minkfarm kvar i Sverige.

Jennie Dielemans besöker också en minkfarmare som bor på Listerlandet i Blekinge, där hälften av Sveriges minkfarmare bor. Niklas Joelsson ser sig som en blödig kille, men trots det avlivar han tusentals minkar och deras ungar varje år. Niklas tar in Dielemans i slaktrummet och visar exakt hur det går till. Han tycker att minkuppfödarna är orättvist beskyllda för djurplågeri och han säger att yrket är utsatt.

-En gång var det en kille som ringde hem och skulle ta livet av mig. Det var inte så trevligt, eftersom jag har små barn hemma.

I programmet får även tittarna följa med Malin från Djurrättsalliansen i sin kamp mot djurförsök. Hon vill stoppa Smittsskyddsinstitutet, SMI, som gör försök på apor för att få fram ett vaccin mot HIV. Det fördjupar programmets huvudfråga ”Har vi rätt att använda djur till vad vi vill?”

Kära medborgare är en programserie om aktivism och människors kamp för att förändra samhället. Faktum är att många som engagerar sig utanför partipolitiken idag, driver frågor som majoriteten ser som obekväma eller vill blunda för. Kära medborgare lyfter fram de frispråkiga eldsjälarna som vill förändra Sverige och som idag har större möjligheter än tidigare att nå ut.

SVT2 onsdag 11 augusti 2010 kl 20.30: Kära medborgare (2:7)

Bildtext:
Jennie Dielemans i UR:s Kära Medborgare. © Foto: Johan Bergmark/UR. Får endast användas i samband med denna serie.

UR är ett fristående public servicebolag som sänder i SR:s och SVT:s kanaler samt driver Kunskapskanalen tillsammans med SVT. UR:s uppgift är att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser.

• Massmedia