Elva nomineringar för UR

Totalt har elva UR-produktioner chans att vinna priser när Nordiska barnmediefestivalen och Prix Nordica avgörs i danska Ebeltoft i slutet av maj. Bland de nominerade produktionerna finns tv-programmen Tungan rätt i mun, Ugglan och kompisproblemet och webbäventyret Fatta katastrofen. I Prix Nordica deltar bland andra Tro och väsen och Indiska berättelser.

Sex av UR:s tv-program har nominerats i klasserna Fiction för 7-12 år, Non Fiction 0- 6 år, Non Fiction för 7-12 år och Webb och Cross media. Dessutom deltar fem av UR:s barnradioprogram i Prix Europa.

I Tungan rätt i mun får fem barn prova på retorik tillsammans med retorikcoachen Elaine Eksvärd. Ugglan och kompisproblemet handlar om hur man är en bra kompis. I Kayos krita löser Kayo NO-problem med hjälp av sin magiska krita. Vi kom från överallt är fem program om hur det är att vara adopterad. I Elias och de stora frågorna funderar Elias och hans farmor över begrepp som tid, rättvisa och sanning. Fatta katastrofen är ett webbäventyr för högstadiet där deltagarna ska hjälpa nödställda med hjälp av NO-kunskap.

Årets upplaga av Nordiska barnmediefestivalen och Prix Nordica inleds 22 maj och avslutas 26 maj. Tanken med festivalen är att dialog, mångfald och samverkan möjliggör bättre idéer och bättre produktioner för nordiska barn.

Nominerade UR-program: Nordiska barnmediefestivalen

Fiction för 7-12 år

Elias och de stora frågorna

Non Fiction 0- 6 år