Christel Eriksson ny utbudsstrateg på UR

Ett av naven i UR:s programproduktion framåt blir Christel Eriksson. Christel har ett förflutet från bland annat MTG

I den organisationsförändring som just nu genomförs på UR utses Christel Eriksson till en ny central roll som utbudsstrateg samt chef för extern produktion och inköp. Christel kommer att sitta i programledningen samt företagsledningens utbudsutskott.

– UR är inne i en mycket spännande utveckling där kunskapsinnehåll blir allt viktigare och tillväxten ökar stadigt på våra digitala plattformar. Christel Eriksson är en stark innehållskraft på UR och kommer vara betydelsefull för att kvalitetssäkra innehållet kopplat till den digitala förflyttningen på UR. Jag är jätteglad att Christel tackat ja till den nya rollen som utbudsstrateg på UR, säger Margaretha Eriksson, programchef på UR.

I rollen som utbudsstrateg ingår bland annat att höja programkvaliteten i såväl intern som extern produktion. Stort fokus kommer även att ligga på att identifiera satsningar framåt och, i samråd med programchefen, sammanställa utbudsplanen samt ansvara för extern produktion, internationella kontakter och programinköp.

– Jag ser otroligt mycket fram emot att få vara med och driva UR:s fortsatta utveckling framåt och att tillsammans med mina kollegor och Sveriges produktionsbolag fortsätta skapa innehåll som gör skillnad, säger Christel Eriksson.

Christel har varit biträdande innehållchef på UR sedan 2019. Christel har lång erfarenhet från tv- och produktionsbranschen och har tidigare varit produktionschef på både MTG, Endemol och VIACOM.

UR kraftsamlar också med en ny utvecklingschefsroll med den unika kombinationen av utbud och pedagogik. Ny chef för med pedagogik och utveckling blir Gabriella Thinsz.

Den nya organisationen träder i kraft den 1 juli.

För frågor kontakta gärna:
Margaretha Eriksson margaretha.eriksson@ur.se +46 (0)70 264 43 10
Christel Eriksson christel.eriksson@ur.se +46 (0)70 083 96 53

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.