Fabiola Lahdo är Årets nya lärare 2020

Fabiola Lahdo är Årets nya lärare 2020. Det avslöjades på Lärargalan ikväll, den 22 november, då UR för första gången delade ut priset till Årets nya lärare. Vinnaren Fabiola Lahdo är lärare i svenska och engelska på Blombackaskolan i Södertälje och har tre år i yrket. Med priset vill UR uppmärksamma det viktiga steget från studier till läraryrket och lyfta fram nya lärare som gör skillnad i klassrummen.

– Få kan göra sådan livsavgörande skillnad för ett barn som en riktigt bra lärare. Därför vill vi på UR uppmärksamma de lärare som är helt nya i yrket. Vi stöttar ju lärarna genom våra program, vårt uppdrag är att göra skolans kunskaper levande och sätta dem i ett sammanhang. Och genom att dela ut det här priset får vi även chansen att hylla duktiga nya lärare som kommer ut i yrket – och kanske till och med inspirera fler till detta yrkesval. Årets vinnare Fabiola Lahdo är verkligen en förebild, säger UR:s vd Sofia Wadensjö Karén.

Motiveringen lyder:

”För en förmåga att se eleverna, i både hjärta och kunskapande. Med kärleksfullhet och värme förmår Fabiola att kombinera omtanke och uppmärksamhet till sina elever med ett smittande intresse och lust till engelskan och svenskan som ämne. I hennes klassrum känner sig eleverna trygga och vill lära sig mer.”

Fler än 33 000 elever hade i år röstat på sin favoritlärare i fem olika kategorier. Här är de övriga vinnarna:

• Årets mellanstadielärare: Jimmy Askelius, förstelärare inom IT på Visättraskolan i Huddinge kommun.
  • Årets högstadielärare: Martin Persson, lärare i SO-ämnen på Hallens Kyrkskola i Åre kommun.
  • Årets gymnasielärare: Gabriella Zitting, lärare i vård och omsorg på Drottning Blankas gymnasieskola i Stockholm.
  • Årets eldsjäl: Lea Almén, lärare i svenska och filosofi på Nova Academy i Simrishamn.

Om Lärargalan 2020

På grund av den rådande pandemin blev det ingen traditionsenlig gala. Programledaren Mark Levengood hälsade i stället på samtliga pristagare i deras egen skolmiljö för att överlämna de fina priserna i närvaro av några av de elever som har nominerat dem. Till sin hjälp hade han bloggaren och Youtube-profilen Margaux Dietz (Årets mellanstadielärare), artisten Jon Henrik Fjällgren (Årets högstadielärare) Prins Daniel (Årets gymnasielärare) och författaren Björn Ranelid (Årets eldsjäl). UR:s pris till Årets nya lärare delas ut tillsammans med Retorikmatchens programledare Nassim Al Fakir närvaro av vår utbudschef Anna Rastner.

Lärargalan har varje år sedan 2015 samlat in elevers röster för att utse Årets lärare och en rad andra priser till den svenska lärarkåren. Totalt har 37 lärare prisats genom åren.

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.