Fotbollsklassen från Hortlax vann UR:s skrivtävling

Det blev fotbollsklassen 7b från Hortlax skola i Piteå som vann UR:s skrivtävling! Med stort engagemang har de kämpat på, även när de övergick till distansundervisning. De har övat upp sin skrivstyrka med hjälp av UR:s skrivutmaningar och skrivit en övertygande argumenterande text om varför det är så viktigt att öka sin skrivförmåga. Nu får de en skrivinspirationsdag med författaren, programledaren och skådespelaren Clara Henry, sportjournalisten Johanna Frändén och polisen Nadim Ghazale.

Hösten 2020 släppte UR en undersökning och program som visade att unga behöver öka sin skrivförmåga. UR startade också skrivaktiviteten Tio sätt att träna skrivstyrka där sjundeklassare över hela Sverige fick möjlighet att öva upp sin skrivförmåga. Några som verkligen tagit denna fråga till sitt hjärta och kämpat med sin skrivförmåga är klassen 7b från Hortlax skola i Piteå. De vann UR:s tävling och kommer under hösten får en skrivinspirationsdag med författaren, programledaren och skådespelaren Clara Henry, sportjournalisten Johanna Frändén och polisen Nadim Ghazale.

Motiveringen till varför just 7b från Hortlax skola vann UR:s skrivaktivitet Tio sätt att träna skrivstyrka lyder:

Det vinnande bidraget Att träna skrivstyrka är viktigare än du tror av klass 7b, Hortlax skola i Piteå, presenterar övertygande argument för varför alla elever behöver träna skrivstyrka. Med sin text visar de att kunna skriva är att kunna nå framgång i alla ämnen – och de lyfter också fram att det är en förutsättning för att kunna lyckas i livet oavsett yrkesval. Man vet aldrig vart livet tar en, men kan man skriva så kommer man ha goda möjligheter att göra sig förstådd och visa omgivningen sitt bästa jag. Deras lärare har beskrivit att de har kämpat och engagerat sig, trots distansundervisning, och klarat svåra moment med bravur. Ingen gav upp och alla gjorde så gott de kunde! Texten har ett språkligt flyt, ordrikedom och självklart är den skriven på ett korrekt sätt. Och vi älskar klassens motto som kan vara ett peppigt meddelande till alla Sveriges elever: ”Chansa inte utan ge järnet redan nu! Ge dig själv de bästa förutsättningarna!” Grattis klass 7b i Hortlax skola!

Tio sätt att träna skrivstyrka består av 10 utmaningar i skrivande där eleverna bland annat fick testa på att skriva ett referat av ett vittnesmål och en fotbollsmatch och söka jobb på Melodifestivalen.

Utmaningarna är även kopplade till serien Skrivutmaningen och de konkreta färdighetsprogrammen i Skrivjouren, som finns på UR Play, och fungerar som stöd för att utveckla och träna skrivförmågan.

Tävlingen vände sig till sjundeklassare, men alla årskurser var välkomna att arbeta med materialet som finns på UR.se och UR Play.

UR SATSAR PÅ ATT BIDRA TILL ATT STÄRKA UNGAS SKRIVFÖRMÅGA
För att hjälpa elever på högstadiet att stärka sin skrivförmåga har UR producerat serierna Skrivutmaningen och Skrivjouren. Vi har även gjort dokumentären Skrivglappet för att uppmärksamma den samhällsutmaning som bristande skrivförmåga kan innebära för ungas framtid. Det lärarfortbildande Lärlabbet tar upp skrivandet i skolan, och hur man som lärare undervisar för att förbättra skrivförmågan hos eleverna. Alla programmen finns på UR Play.se.

OM UNDERSÖKNINGARNA
Undersökningarna genomfördes av Novus på uppdrag av UR i december 2019 och januari 2020. I chefsundersökningen svarade drygt 1000 chefer. I universitet- och högskoleundersökningen svarade strax över 500 universitets- och högskolelärare. Mer om hur undersökningarna gjorts kan du ta del av i rapporterna.

OM DOKUMENTÄREN SKRIVGLAPPET
Har förmågan att skriva försämrats bland unga? I Skrivglappet hör vi vittnesmål från arbetslivet om att ung personal ibland inte har den skrivförmåga som krävs. Vi möter unga vuxna i arbetslivet och i högskolan som kämpar med det skrivna språket samtidigt som vi undersöker orsakerna till skrivglappet. Vi finner ett komplext lapptäcke av förändringar inom skola och samhälle. På tröskeln till arbetslivet står en ung generation som inte blivit rustad för utmaningarna i skriftspråket. Hur hamnade vi här? Har vi svikit våra unga?

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.