Hon galopperade in på psykakuten och åt krukväxter

UR:s Bildningsbyrån kommer i höst att producera 16 program om behandlingsmetoder av psykisk hälsa. Bildningsbyrån vill ge kunskap om psykisk hälsa och gestalta ämnet så att lyssnaren förstår både möjligheter och svårigheter när det gäller behandlings- metoder av psykisk ohälsa. I första programmet berättar Anneli Jäderholm - som under tio år har haft flera djupa psykoser - bland annat om när hon galopperade in på psykakuten och åt krukväxterna i fönstret. Sändningsstart onsdag 1 september i P1.

- Jag står mellan två världar, hjälp mig, för det kunde jag ändå känna att det var något slags land mellan två verkligheter, även om jag inte förstod att jag var sjuk, säger Anneli Jäderholm på centret Inre Rum i Göteborg, ett centrum som verkar för att sprida kunskap om psykisk ohälsa.

Hon beskriver det som att hon under sex månader befann sig i en slags gränspsykos, där hon klarade av att arbeta, samtidigt som hon var i vad hon kallar den ”galna” världen. Fram till 30 års ålder hade Anneli Jäderholm familj med man, två barn, ett ansvarsfullt arbete och golf som fritidsaktivitet, men plötsligt en dag när hon vaknade hade allting förändrats. Den resulterade bland annat i att hon började köra bil på nätterna, stannade vid kyrkogårdar och pratade med de döda. Anneli blev allt sämre och till slut blev hon tvångsintagen på en psykiatrisk avdelning, efter att ha försökt flyga på en sopkvast utanför polisstationen. Där fick hon stanna i två månader. Under 10 år hade hon sedan flera djupa psykoser och vid ett tillfälle var hon en häst och galopperade in på psykakuten och började äta på krukväxterna i fönstret där. Idag är Anneli 40 år och mår bra, efter att under lång tid ha medicinerat och gått i terapi. Hon tycker att det är svårt att definiera begreppen om vem som är sjuk eller vem som är frisk.

- Då när jag var frisk så var jag ju så sjuk och nu när jag egentligen är sjuk så är jag så mycket friskare, säger Anneli.

Christian Linde, som är redaktör för tidningen Inblick på Inre Rum, tycker också att ämnet är komplicerat. Christian har Asbergers syndrom och har även han drabbats av flera svåra psykoser och varit inlagd på sjukhus vid ett flertal tillfällen. - Jag känner att det finns inga enkla svar när det gäller psykiatri och psykisk sjukdom, men man måste föra en öppen dialog för det är en del av vår demokrati att göra det.. och det handlar mer om attityder egentligen än om diagnosen i sig, säger Christian. Under den period när han mådde som sämst, avskärmade han sig helt från omvärlden och bodde på vinden i sin farfars övergivna hus, där han livnärde sig endast på couscous och vatten.

- Jakten på normalitet gör samhället sjukt, menar Manfred Lutz, känd teolog, psykiater och chefläkare på Alexianersjukhuset i Köln, vars senaste bok i ämnet (Irre! Wir behandeln die Falschen - ung. Sinnesförvirrat! Vi behandlar fel individer) är mycket omdebatterad. Han beskriver vår tid som patologiskt fixerad vid att definiera vem som är sjuk och vem som är normal. Strävan efter att ringa in det normala är farlig, den gör samhället sjukt och människor trångsynta och rädda för de som är avvikande, menar Manfred Lutz.

Sociologen och föreståndaren Lars Fredén, på Nordiska akademin för forskning om psykisk hälsa, som är en del av nordiska högskolan för folkhälsovetenskap i Göteborg, håller med. Han hör ett eko i Manfred Lutz argumentation, som fördes på sjuttio och åttiotalen i Sverige kring psykisk sjukdom. Då ifrågasatte man sjukdomsbegreppet som sådant och ansåg att det fanns en biologisk grund till att människor fick depressioner och drabbade av psykisk ohälsa. Men den öppenhet som fanns då dog mer eller mindre i början av 90-talet och sedan dess har antalet psykiatriska diagnoser ökat, något som tror har att göra med Försäkringskassans och Arbetsförmedlingens behov av att standardisera och ställa diagnoser på människor för att de ska kunna få ekonomiskt ersättning. Systemet kräver det helt enkelt, menar Lars Fredén och det går helt enkelt inte att längre använda sig av diffusa begrepp som psykisk ohälsa eller psykiska funktionshinder, som man gjorde förr.

I första programmet av Bildningsbyråns serie ställs just frågorna om det kan tillhöra det normala att vara psykiskt sjuk och om det finns en tydlig gräns mellan att vara frisk och att få en psykiatrisk diagnos?

Sändningsstart: P1 onsdag 1 september kl 21.03: Bildningsbyrån - psykisk hälsa Normalt att vara sjuk? (1:16)

UR är ett fristående public servicebolag som sänder i SR:s och SVT:s kanaler samt driver Kunskapskanalen tillsammans med SVT. UR:s uppgift är att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser.

• Massmedia