Ideellt nätverk som ger gömda flyktingar vård

UR:s Bildningsbyrån besöker Rosengrenska stiftelsen – ett fristående nätverk av utbildad vårdpersonal som hjälper gömda flyktingar ideellt. Har alla människor ett lika värde? Enligt artikel 6 i de Mänskliga Rättigheterna ska var och en ha rätt att överallt erkännas som en person i lagens mening. I Sverige finns det minst 15 000 personer som lever utan papper men det är svårt att uppge någon säker siffra. Har man inte ett dokument som talar om vem man är och dessutom saknar de fyra sista siffrorna så finns du inte i svenskt försäkringssystem och har därför inte någon självklar rätt till sjukvård. Ska då papperslösa ha rätt till sjukvård? Med hjälp av en jourtelefon får tusentals människor varje år kontakt med nätverket Rosengrenska stiftelsen i Göteborg som kan bistå med medicinsk hjälp. Till Rosengrenska kommer alltså alla de som inte finns, de som saknar tio siffror i sitt personnummer. Bildningsbyråns reporter Anna Hammarén följer med sjuksköterskan Anne Sjögren vid ett mottagningstillfälle. Kvällens program ingår i en serie om 20 program som alla på olika sätt belyser FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och som i år fyller 60 år i år. Sändning: Söndag 2 mars kl 07.03 P4: Bildningsbyrån (kortare version) Onsdag 5 mars kl 21.03 P1: Bildningsbyrån (längre och mer fördjupad version) För vidare information eller kontakta UR: Malinee Granhof, malinee.granhof@ur.se 08-784 45 96, 0738-51 80 58