"Jag är både man och kvinna. Jag är hermafrodit"

UR:s Kunskapsdokumentär handlar i kväll om de tvåkönade systrarna Phoebe och Bonnie och deras resa i Australien för att träffa andra intersexuella. På vägen samtalar de om föräldrarnas förhållningssätt och åren med hemlighetsmakeri. Ett annat ämne är frånvaron av biologiska barn. Phoebe och hennes man James hoppas på att få bli adoptivföräldrar. Mitt tvåkönade äventyr sänds onsdag 22 februari i SVT2.

De tvåkönade systrarna Phoebe och Bonnie reser runt i Australien för att träffa andra intersexuella. På vägen samtalar de om föräldrarnas förhållningssätt och åren med hemlighetsmakeri kring stora operationer och utebliven pubertet. Resan och möten med andra som bär på liknande livsberättelser hjälper Phoebe att förstå sin egen situation och blir ett sätt att gå vidare. Systern Bonnie är också född med två kön men hennes förhållningssätt och upplevelser skiljer sig från Phoebes. Bonnie är mer utagerande och experimenterar med könsroller och konstnärliga uttryck. Ett annat ämne är frånvaron av biologiska barn. Phoebe och hennes man James hoppas på att få bli adoptivföräldrar.

-  Jag är både man och kvinna. Jag är hermafrodit, säger Phoebe Hart i dokumentären Mitt tvåkönade äventyr.

SVT2 onsdag 22 februari kl. 22.45: Kunskapsdokumentär: Mitt tvåkönade äventyr

Bildtext: "Mitt tvåkönade äventyr" är en australiensisk road-movie. Resor och möten med andra som bär på liknande livsberättelser hjälper Phoebe att förstå sin egen situation och blir ett sätt att gå vidare.© Foto: Phoebe Hart/UR. Får endast användas i samband med detta program.