Jerzy Sarnecki undersöker kriminalitetens drivkrafter

Vilka är mekanismerna bakom kriminalitet? Skiljer de sig åt i fattiga respektive rika länder? Och hur behandlas barn inom rättsväsendet? I två nya avsnitt av UR:s samhällsserie Brott och straff undersöker kriminologiprofessorn Jerzy Sarnecki och journalisten Elin Norberg brottslighetens drivkrafter och vägen till ett hederligt liv. Brott och straff har premiär 26/2 i SVT2 och på UR Play.

I första avsnittet av UR:s Brott och straff tittar Jerzy Sarnecki och Elin Norberg närmare på de faktorer som påverkar den brottsliga utvecklingen. Skiljer de sig åt i Bombay jämfört med Stockholm? Elin och Jerzy träffar gatubarn i Bombay som stjäl för att överleva och möter unga svenskar som begått brott. Vi får också höra Rogers berättelse. Han har suttit i fängelse under stora delar av sitt vuxna liv. Hur blev hans liv som det blev? Vad har han gått miste om? Hur ska han gå tillväga för att vända sitt liv?

I avsnitt nummer två reser Jerzy och Elin till Storbritannien. Där är straffrättsåldern 10 år, i Sverige är den 15 år. Duon undersöker vad som egentligen händer när en 10-åring blir dömd till fängelse i Storbritannien. Tillbaka i Sverige träffar Jerzy och Elin barnombudsmannen Fredrik Malmberg som är mycket kritisk till att vi i Sverige sätter barn under 18 år i häkte. Jerzy och Elin undersöker också hur en ung kriminells första möte med rättsväsendet ser ut. Vad händer från brottet och gripandet till själva straffet? Människor som har erfarenhet av att ha blivit gripna och suttit i arrest och häkte berättar om sina upplevelser.

Serien har premiär i SVT1 26/2 kl. 22.30. Efter sändning finns avsnitten i UR Play.

• ur
  • utbildning