Kära medborgare - en serie om de obekväma aktivisterna

Kära medborgare är en programserie om aktivism och människors kamp för att förändra samhället. Faktum är att många som engagerar sig utanför partipolitiken idag, driver frågor som majoriteten ser som obekväma eller vill blunda för. Kära medborgare lyfter fram de frispråkiga eldsjälarna som vill förändra Sverige och som idag har större möjligheter än tidigare att nå ut. Första programmet av sju sänds onsdag 4 augusti i SVT2.

- Det finns säkert de som kommer att bli provocerade av den kamp som några driver, men det är också det som gör det intressant. Det tvingar en att se på ens egna ställningstaganden och varför man tycker som man gör, säger programledaren Jennie Dielemans.

I det första programmet träffar Dielemans Lars Bergquist som hänger ut dömda våldtäktsmän med namn och adress på en hemsida som han driver tillsammans med Danho Acar, ledare för det kriminella nätverket Original Gangsters. Lars anser att samhället borde informera allmänheten om var sexbrottslingar bor, som i vissa delstater i USA. Men Lars själv har ett tvivelaktigt förflutet och har även en indrivningsverksamhet tillsammans med Danho Acar, vilket väcker reaktioner. I ett annat program möter Kära Medborgare Malin Gustavsson som är engagerad i Djurrättsalliansen. Malin tycker att kött är mord och vill få majoriteten att ändra sina matvanor. Hennes fråga är störande för många och i programmet ställs frågan om vi har rätt att använda djur till vad vi vill. I ytterligare ett program träffar Dielemans den unga hiphoparen Kadafi Hussein som bor i Rinkeby och som, trots att han mordhotats flera gånger, driver en kamp mot terrororganisationen Al Shabab för att stoppa rekryteringen av kvarterets ungdomar. En kamp som också blir obekväm, eftersom den ger både muslimer och förortsbor dåligt rykte.
Programledaren Jennie Dielemans möter de medverkande med värme och respekt, samtidigt som hon konfronterar deras åsikter.
- Vi träffar människor som strider för det de tror på. Även om jag inte behöver hålla med om allt, så kommer man i de här frågorna in på de mest grundläggande och djävulskt spännande frågorna om hur vi vill forma vårt samhälle.

Sändningsstart: SVT2 onsdag 4 augusti 2010 kl 20.30: Kära medborgare (1:7)
Jennie Dielemans har arbetat som researcher, reporter, regissör, programledare, författare, krönikör, redaktör… men gemensamt för alla yrkesval är att Jennie har tagit med sig sitt engagemang. Jennie har skrivit om förortsfrågor i Dagens Nyheter, intervjuat aktivister i boken Motstånd, satt fokus på Vitryssland och Palestina i Riksteaterföreställningen Gomorron Sverige och fick nyligen stor uppmärksamhet för reportageboken Välkommen till Paradiset om turistindustrin. Just nu arbetar Jennie Dielemans med ett demokratiprojekt i Fisksätra, samtidigt som hon skriver på sin andra roman.
Kära medborgare produceras av Jarnebrink och Guillou som startats av tv-producenterna Ann-Linn Guillou och Lollo Jarnebrink. Lollo Jarnebrink har en gedigen bakgrund som tv-producent och har gjort flera uppmärksammade dokumentärfilmer, till exempel Regnbågsfamiljer visad på SVT 2006. Ann-Linn Guillou har gjort ett antal dokumentärserier för UR och jobbade senast på produktionsbolaget Atmo med tv-serien Välkomna nästan allihopa som visades på SVT 2008.

Bildtext:
Jennie Dielemans i UR:s Kära Medborgare. © Foto: Johan Bergmark/UR. Får endast användas i samband med denna serie.

UR är ett fristående public servicebolag som sänder i SR:s och SVT:s kanaler samt driver Kunskapskanalen tillsammans med SVT. UR:s uppgift är att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser.

• Kriser, tillbud