Klass 6 från Karlskrona vann UR:s retorikpris

Sjätteklassarna från skolan JB Galären i Karlskrona är Sveriges vassaste retoriker. Det blev klart idag, lördag 2 juni, när de vann UR:s retoriktävling Retorikmatchen som sändes i P4. Det innebär också att de kammade hem UR:s retorikpris som i år delades ut för första gången. – Retoriken har gjort eleverna självsäkra och coola, säger programledaren Rikard Diego.

Karlskrona vann matchen efter jämn kamp mot det andra finallaget; Kramforsskolan från Kramfors. Ända till matchens slutminut var det osäkert vilket lag som skulle ta hem spelet. Men det blev Karlskrona som gick segrande ur matchen efter att ha plockat sju poäng mot Kramfors fyra i tävlingens sista gren.

– Även om vi hela tiden har trott på själva kan vi knappt fatta att vi faktiskt vann! Så småningom kommer vi väl förstå – och under tiden är vi otroligt glada, säger Maud Stache, en av de tävlande 12-åringarna.

Tävlingens första utmaning var att hålla ett tal där de förklarar landets nya agenda för medborgarna i Sverige, dagen efter att 12-åringarna tagit över makten i hela världen. Uppdrag nummer två var att debattera kring en 15-årsgräns för filmen Hungerspelen. Den tredje och sista uppgiften var en stressig frågetävling där deltagarna fick testa sina kunskaper i retorik.

I UR:s Retorikmatchen har lyssnarna hela våren fått hänga med på en lekfull lektion i retorik och konsten att tala. Utgångspunkten är att alla har rätt att bli lyssnade på. Inte minst barn, som genom Retorikmatchen får mera makt och utrymme. Språk ger makt. Det har redaktionen märkt under vårens Sverigeturné där de träffat 16 tävlande klasser och ungefär 250 barn. De klasser som medverkat i Retorikmatchen har fått vässa sin retoriska förmåga med UR:s Retorikbox hela hösten 2011.

Domaren Barbro Fällman bedömde de tävlandes retoriska färdigheter. Hon har många års erfarenhet av arbete med retorik och har bland annat instiftat Stora Retorikpriset. Programledare var Rikard Diego, känd från bland annat P3:s Humorhimlen. Finalen i Retorikmatchen sänds även i SVTB idag kl. 17.00. Den finns även att se och höra i UR Play.

Vill du komma i kontakt med klassen? Vänd dig till: David Örbring, lärare, tel: 0736510394, mejl: david.orbring@galaren.nu. Vill du intervjua Barbro Fällman eller Rikard Diego? Kontakta pressansvarig Linnéa Hallgren.

UR satsar på retorik under 2012

Att bli lyssnad på är en demokratisk rättighet. Att alla kan, vågar och vill tala och lyssna – oavsett bakgrund och social tillhörighet – är en självklar grund i ett demokratiskt och öppet samhälle. UR gör därför under 2012 en bred satsning inom ämnet retorik. Kärnan i UR:s retoriksatsning är att få den tysta eleven att våga prata och den pratiga eleven att börja lyssna. Att stärka alla elevers självkänsla med hjälp av retorik. I radioserien Retorikmatchen möts sjätteklassare från 16 klasser runt om i landet i en tävling där elevernas retoriska förmågor sätts på prov. I Tungan rätt i mun får fem barn arbeta ihop med retorikcoachen Elaine Eksvärd. Tv-serien Helt blackout följer fyra ungdomar med talångest som med hjälp av skräddarsydda KBT-uppgifter utmanar sin rädsla och gör det som de är allra mest rädda för – för att våga förverkliga sina drömmar. I Pedagogens retorik får fyra lärare en utbildning i pedagogisk retorik av Tina Kindeberg – Sveriges enda docent i både retorik och pedagogik. I tv-serien Tala ut! ger retorikexperten Barbro Fällman stå-upparen Simon Garshasebi retoriska utmaningar – med inbyggda hinder. På ur.se finns material som kan ge stöd och stärka pedagoger i deras undervisning: http://www.ur.se/Tema/Ratt-att-tala-vett-att-lyssna

• urplay
  • utbildningsradion