Klasshat eller individens frihet – kampen för ett annat Sverige

Sju politiskt aktiva personer får ägna var sitt program åt en fråga som de brinner för. Det kommer att handla om bland annat klasshat, statens makt, kortare arbetstider, rasism och övervakning på internet. Först ut är Sebbe Stakset, frontfigur i hiphop-gruppen Kartellen. Därefter får vi möta Alice Teodorescu, liberal debattör. UR:s dokumentärserie De obekväma speglar Sverige genom deras ögon och de kommer få argumentera för hur och varför Sverige bör förändras. De obekväma har premiär 9 april i SVT1 och på UR Play.

I UR:s De obekväma får politiska sakfrågor kött och blod genom människor som brinner, lever och kämpar för sina åsikter. Genom sju politiskt aktiva personer som är konstnärer, bloggare, musiker, skribenter, aktivister och fria opinionsbildare, får vi följa en politiskt brännande fråga, via deras resonemang och engagemang. Medverkar gör Sebbe Stakset, Alice Teodorescu, Clara Lidström, Peter Sunde, Makode Linde, Foujan Rouzbeh och Ivar Arpi. De släpper in tittarna i sina liv och tankar och berättar vad de vill förändra, hur det borde gå till – och varför det är viktigt.

I första avsnittet får tittarna möta Sebbe Stakset, en av Sveriges mest ifrågasatta musiker. Sebbe är frontfigur i Kartellen och omtalad för sina starka texter om klass och livet i förorten. Här berättar han om växande klassklyftor och den förlorade generation som han menar befolkar våra förorter. Alice Teoderescu, som vi får följa i avsnitt två, har gjort sig känd som en provokativ och orädd liberal debattör. Alice berättar om sin syn på statens makt och individens frihet. Hon menar att staten har för stor makt i Sverige och att politikerna är alltför benägna att fatta beslut åt den enskilde.

De obekväma sänds på onsdagar kl. 22.00 i SVT1 med start 9 april. Efter sändning finns avsnitten på UR Play. Serien består av sju dokumentärer á 30 minuter.

Möt de medverkande

Sebbe Stakset

Sebbes program handlar om klass. Sebbe menar att Sverige blir allt mer ojämlikt och att de rika blir rikare på de fattigas bekostnad. Han brinner för förortens unga och vill skapa ett mer jämlikt Sverige med mindre klyftor mellan fattiga och rika.

Alice Teodorescu

Alice program handlar om statens makt och individens frihet. Alice menar att vi måste öka den senare och minska den första. Vi behöver själva ta ansvar för våra liv och vår välfärd. En alltför stark stat gör medborgarna initiativlösa, menar Alice.

Clara Lidström

Clara driver en av Sveriges största bloggar, Underbaraclara, som handlar om att leva resurssnålt, feminism, återbruk och inredning. Claras program handlar om att vi måste dela på de arbetstillfällen som finns och lagstifta om kortare arbetstid. Hon menar det är ett sätt att komma till bukt inte bara med arbetslösheten utan också något som bidrar till ett bättre klimat. Jobba kortare, konsumera mindre, lev mer, anser Clara.

Makode Linde

Makode är konstnär och undersöker begreppet ras. Makodes program kommer att handla om identitetspolitik och rasism. Vem har rätt att definiera mig och dig? Rasism existerar, den känns och alla som har ett utseende som inte liknar majoritetens får känna av den, menar Makode.

Foujan Rouzbeh

Foujan aktivist och har dragit igång bland annat Hijabuppropet och Soppkök Stockholm. Hon driver också Flyktingarna.se, en blogg som synliggör de människor som har flytt till Sverige. Foujans program handlar om problemen med dagens migrationspolitik. Foujan menar att vi bör öppna Sverige gränser för alla som behöver en tillflyktsort och inte använda ekonomiska argument för att avvisa människor. Det är inhumant, tycker Foujan.

Ivar Arpi

Ivar är författare och debattör. Ivars program handlar om yttrandefrihet och dagens svenska debattklimat. Ivar menar att överdriven publicistisk ängslighet skapar grogrund för mörka krafter. Han anser att det är bättre att debattera allt öppet, än att förtrycka åsikter som vi tycker är obehagliga. Vi bör heller inte censurera vår historia, menar Ivar.

Peter Sunde

Peter är känd som en av grundarna till The Pirate Bay. Hans program handlar om övervakning på nätet. Terrorspaning nu, åsiktsregistrering imorgon? De register som skapas idag kan användas mot medborgarna om makten hamnar i fel händer, menar Peter.

De medverkande finns tillgängliga för intervjuer. För intervju kontakta Linnéa Hallgren.

• sveriges utbildningsradio
  • urplay