I UR:s serie Programmera mera 2.0, handlar det om tekniken som ligger bakom det som händer på skärmen.  Programledare är Karin Nygårds. Fr v deltagarna Adam, Jane och Elina.  © Foto: Karin Alfredsson/UR.
I UR:s serie Programmera mera 2.0, handlar det om tekniken som ligger bakom det som händer på skärmen. Programledare är Karin Nygårds. Fr v deltagarna Adam, Jane och Elina. © Foto: Karin Alfredsson/UR.

Knäck​ ​koden​ ​med​ ​UR:s​ ​Programmera​ ​mera 2.0

Hur styrs sociala medier av programmering? Varför använder spelprogrammerare loopar och vad händer egentligen när vi söker på webben? Det är några av de frågor som tas upp i UR:s Programmera mera 2.0. Premiär 30 oktober på UR Skola och 2 november kl. 18.45 i Barnkanalen.

Tidigare i år beslutade regeringen att programmering ska införas i den svenska skolan redan från första klass. Samtidigt visar en undersökning från Lärarnas Riksförbund att sju av tio högstadielärare i matematik saknar utbildning i programmering. Med syfte att inspirera både lärare och mellanstadieelever kommer nu UR:s Programmera mera 2.0. Tanken med programmet är att på ett lustfyllt sätt ta sig an programmering från ett nytt perspektiv.

– Jag upplever att många vuxna associerar programmering med någon som sitter i en källare och knackar kod. Men de barn som växer upp idag gör det i ett samhälle där kod är en del av vår vardag och vår framtid. Även om Programmera mera 2.0 riktar sig till mellanstadieelever så hoppas jag att många lärare och föräldrar inspireras av programmet och lär sig mer om programmering, säger programledare Karin Nygårds.

Precis som tidigare säsong sätts deltagarnas logiska tänkande, kunskaper och samarbetsförmåga på prov genom olika utmaningar i programmet. Men den här gången är det mellanstadieelever som bland annat får lära sig mer om att kryptera meddelanden, sätta ihop en dator och läsa binär kod.

Serien gästas även av experter med olika bakgrund och relation till programmering. Vi träffar bland andra Danica Kragic Jensfelt (professor i robotik, KTH), Anne-Marie Eklund Löwinder (säkerhetschef, ISS), Janne Elvelid (Public Policy Manager Nordics, Facebook) och Awed Haller (Senior Animator, Dice).

Programmera mera 2.0 riktar sig till årskurs 4-6 och har premiär 30 oktober på UR Skola och 2 november kl. 18.45 i Barnkanalen. Serien består av 8 avsnitt x 15 minuter.