Ny banbrytande serie om sex för särskolan

Hur känns det att vara kär? Var och när får man onanera? Och hur visar jag vad jag vill – och inte vill? Nu visar UR Sexbyrån, Sveriges första tv-serie om sex för ungdomar med en intellektuell funktionsnedsättning.
– Det är viktigt att få kunskap om sex, inte minst när man är tonåring, säger programledaren Ebba Jonsson, som själv har gått i en särskola. Sexbyrån handlar om kroppen, känslor och sex och vänder sig till högstadie- och gymnasieelever i särskolan. Den sänds i SVT1 med start 2 oktober.

– Vi ville göra en serie som ger ungdomar med en intellektuell funktionsnedsättning en egen röst och som bejakar deras rätt till sin sexualitet. Alla har rätt till kunskap om sin egen kropp, säger Zafire Vrba som leder programmet tillsammans med Ebba Jonsson. Till vardags är han hantverkspedagog och sexualupplysare i en särskola.

Sexbyrån är en serie i sex delar som utgår från ungdomarnas egna frågor om sex. I serien blandas studiosamtal med dramatiseringar, reportage och nyskrivna låtar om kropp och sex. Ungdomspanelen besvarar funderingar kring kärlek och sex och ungdomarnas egna animerade dikter sätter ord och bild på känslor som kan vara svåra att formulera. Sexbyrån är lustfylld och tydlig och de flesta av de medverkande har själva en intellektuell funktionsnedsättning. Det gör att tittaren lätt kan identifiera sig och leva sig in i de situationer som skildras. I första avsnittet förklarar programledarna Ebba Jonsson och Zafire Vrba vad som händer med kropp och känslor i puberteten. Och vi får veta hur det gick till när Selma fick sin första mens. Omklädningsrummet förvandlades till ett discogolv och mensen firades med en mensschlager!

Att få kunskap om kroppen, känslor, sexualitet, gränser och sex är viktigt för alla ungdomar. Får man inte möjlighet att träna sig i att sätta egna gränser och att uppfatta andras kan man bli osäker inför sin egen sexualitet, och få svårt att hantera ett nej eller våga säga ja. För att kunna kommunicera sin egen sexualitet behöver man dessutom ett språk för sex, lust och känslor. Det är kunskap som kan vara svår att hitta på egen hand. Men nu kommer Sexbyrån.

Sexbyrån visas i SVT1 kl. 23.00 med start onsdag 2 oktober. När programmen har sänts finns de att se i UR Play.

• sexbyrån
  • zafire vrba