Ny säsong av Pop och politik

I hyllade radioserien Pop och politik presenteras den moderna historien genom ett musikaliskt filter; från rockens födelse på 1950-talet fram till nu. Nio nya program speglar hur popmusiken har påverkat samhället och tvärtom. I Pop och politik vänder Anna Charlotta Gunnarson på perspektiven genom att först och främst att låta kvinnorna komma till tals. Söndag 20 juni sänds UR:s Pop och politik i P4 efterföljt av en fördjupad version tisdag 22 juni i P2.

I Pop och politik är inte politik synonymt med vänster/höger, utan snarare ett uttryck för samhällsutvecklingen i stort, vad man kan urskilja i backspegeln genom att lyssna på tidstypiska musikaliska uttryck. Syftet med serien är också att uppgradera popmusiken som kulturell fanbärare - att visa att det finns lika mycket att hämta i Grace Jones ord och konstart som i Sara Lidmans. Dessutom ligger fokus på kända låtar; hitsen alla har hört men kanske inte tänkt på som politiska. Alltså har programmet ofta valt bort självklara demagoger som Bob Dylan och Joan Baez till förmån för Dusty Springfield, Kim Wilde och Basshunter.

Eftersom historien och musikhistorien ofta har berättats av män tar kvinnorna stor plats i Pop och politik. Anna Charlotta Gunnarson har länge varit trött på den mansdominerade popbilden som ständigt presenteras i medierna och har varit fast besluten om att vända på perspektiven genom att först och främst låta kvinnorna komma till tals. Därför har lyssnarna tack vare Pop och politik fått ta del av aldrig förr berättade historier. Och låtar som förr kunde passera som banala har placerats i ett nytt ljus och fått en annan tyngd. Exempelvis berättar Lill-Babs om hur det egna jaget förändrats sedan hon paketerades som sexbomb i Tuff brud i lyxförpackning. Louise Hoffsten avslöjar varför Bingolotto är anledningen till att hon skrev sin komsumtionskritiska låt Let the best man win. Kajsa Grytt

(Tant strul) analyserar sin punkklassiker Dunkar varmt. Den skildrar sex ur ett kvinnligt perspektiv ungefär samtidigt som Ebba Grön vrålade ut Ung och kåt.  Vad säger det om samtiden? Även männen får såklart vara med i serien. Love Antell från Florence Valentin berättar om varför han skrev Spring Rocco om ett känt mordfall och Dr Alban förklarar tankarna bakom antidrog-hiten No coke.

I Pop och politik analyserar också ett antal icke-musiker den moderna historien. Exempelvis ger Mona Sahlin och Anders Borg i premiärprogrammet sin syn på folkhemmet. Varför tycker Mona Sahlin att det vilade något unket över det gamla sossesverige och hur förklarar Anders Borg att vänsterpopen dominerar? Och hur många vet att Mona Sahlin har spelat in en schlagerlåt? Andra gäster är bland andra journalisten Marimba Roney, som förklarar vilka mekanismer som ligger bakom de välkända morden i hip hop-världen och klubbdrottningen Alexandra Charles-Gustrin, som  ger sin syn på diskon som frigörelsegenre för kvinnorna, som för första gången kunde dansa fritt utan att behöva vänta på att bli uppbjudna, samt naturligtvis för gayrörelsen och alla svarta.

Anna Charlotta Gunnarson - frilansande producent och programledare - ligger bakom programidén och producerar serien i samarbete med UR.

Sändningsstart:

P4 söndag 20 juni kl 10.03

P2 tisdag 22 juni kl 13.30 (deluxeversion med fördjupning)

UR är ett fristående public servicebolag som sänder i SR:s och SVT:s kanaler samt driver Kunskapskanalen tillsammans med SVT. UR:s uppgift är att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser.

• Massmedia

• pop och politik