Ny serie om barns rätt till säker skolväg

Att ha en säker väg till skolan borde vara en självklarhet. Men så är det inte för alla barn. Mycket trafik runt skolan och brist på både gång- och cykelvägar är vardagsmat för de flesta. Nu kommer UR:s Gatsmart som ska hjälpa barn att ta sig till skolan på ett säkert sätt och ge tips på hur man påverkar dem som bestämmer över trafikmiljön. Gatsmart har premiär måndag 12 november i Barnkanalen.

UR:s Gatsmart vänder sig till barn som just har börjat röra sig i trafiken på egen hand; som går själva till skolan, som tar bussen eller tåget till fritidsaktiviteten, som tar cykeln till kompisen. Det är en ny frihetskänsla men också ett nytt ansvar. Tillsammans med programledaren Gurgîn Bakircioglu möter tittarna barn som berättar om sina egna erfarenheter av trafiksituationen där de bor. Hur ser vägen till skolan ut? Vad var det som hände när Ture skadade huvudet och fick ligga på sjukhus? Hur gör Jesse för att synas ordentligt i mörkret?

Första avsnittet av Gatsmart handlar om farliga korsningar. Olivia, 10 år, måste ta sig över en trafikerad gata på sin väg till och från skolan. Hon berättar att bilarna inte stannar fastän hon står vid övergångsstället. I skolan har eleverna fått ge förslag till kommunen om hur skolvägen kan bli säkrare. Gatsmart följer med till trafikkontoret och ser hur kommunen gått vidare med elevernas idéer.

Programledaren Gurgîn Bakircioglu befinner sig mitt i trafiken där han bland annat testar tittarnas trafikkunskaper i kluriga test. I serien finns också karaktären Missy Gatsmart med uppdrag att sätta stopp för dårarna i trafiken.

Gatsmart består av fem avsnitt á femton minuter. Serien visas i Barnkanalen med start 12 november kl. 17.45 och finns sedan i UR Play.

• trafiksäkerhet
  • skolväg