Papperslös eller illegal?

I det sista programmet av Kära medborgare belyser Jennie Dielemans situationen för de tusentals papperslösa invandrare som vistas i Sverige illegalt. De är flyktingar som har fått avslag på sina asylansökningar, men ändå valt att stanna och leva gömda. Jennie träffar en gömd familj och hon möter också Shamsul Alam Sarwar, som förmedlar jobb åt illegala invandrare.

Sarwar levde själv som gömd i Sverige i sju år och under den tiden hade han nästan 90 olika jobb. Arbetsgivare som anställer papperslösa invandrare begår en kriminell handling. Trots det ringer Sarwars telefon oavbrutet och de flesta samtalen är arbetsgivare som är på jakt efter billig arbetskraft.

- Jag måste fortsätta hålla kontakt med arbetsgivarna. Att jobba är de papperslösas enda sätt att överleva. Det jag ser i Sverige är att folk blir sjuka, de får varken asyl eller jobb. De lever värre än djur, fast de är människor, säger Shamsul Alam Sarwar.

Men många av de 450 000 arbetslösa svenska medborgare som lever i dagens Sverige, upplever att deras utgångsläge på arbetsmarknaden försämras när de tvingas konkurrera med svartarbetare som jobbar för några tior per timme. Susanna Svensson i Örebro är arbetslös och irriterad över situationen.

- De som inte har tillstånd att vara här har faktiskt inte rätt att arbeta här. Det blir lite absurt när facket går in och gynnar en kriminell verksamhet. Sen förstår jag att det är människor som lever under fruktansvärda förhållanden, men det ska ju stoppas!
- Jag vill att de här frågorna ska gå att diskutera. Som det är nu är det två läger, dels totalrasisterna som hatar alla från andra länder och så finns det dem som är jättenaiva och tycker synd om alla och säger att ”finns det hjärterum så finns det stjärterum”. Men förr eller senare tar ju stjärterummet slut, det är fullt och finns inte plats för fler. Man bjuder inte tjugo personer på middag om man bara har mat för tio, säger Susanna Svensson.

- Idag lever mer än 10 000 papperslösa i Sverige, människor som inte vill eller kan åka hem. De är desperata efter jobb och utnyttjas ofta av arbetsgivarna. Frågan är vad det gör med vårt samhälle. Och alla oss som lever här, säger Jennie Dielemans.

Sändning: SVT2 onsdag 15 september 2010 kl 20.30: Kära medborgare (7:7)

Kära medborgare är en programserie om aktivism och människors kamp för att förändra samhället. Redaktionen har under mer än ett halvt års tid följt aktivister runt om i landet på nära håll. Faktum är att många som engagerar sig utanför partipolitiken idag, driver frågor som majoriteten ser som obekväma eller vill blunda för. Kära medborgare lyfter fram de frispråkiga eldsjälarna som vill förändra Sverige och som idag har större möjligheter än tidigare att nå ut.

Bildtext:
Shamsul Alam Sarwar i UR:s Kära medborgare levde gömd i sex år i Sverige innan han fick uppehållstillstånd. Nu kämpar för papperslösas rättigheter i Sverige. © Foto: Marika Griehsel/UR. Får endast användas i samband med denna serie.

UR är ett fristående public servicebolag som sänder i SR:s och SVT:s kanaler samt driver Kunskapskanalen tillsammans med SVT. UR:s uppgift är att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser.

• Massmedia