Populärmusikens 100 viktigaste låtar korade

I UR:s Låtarna som förändrade musiken med Josephine Forsman utsågs i går populärmusikens enskilt viktigaste låt: You really got me med Kinks. På tv-seriens webbplats finns nu en spektakulär lista över de 100 mest inflytelserika låtarna. Mariah Careys Visions of love hamnar till exempel på plats 14 och London Calling med The Clash på plats 69. För den som inte håller med om urvalet i listan finns möjligheten att bidra med egna låtförslag ihop med motiveringar. Den som bidrar med låtar som tas in på lista kan också vinna en raritet – en Vox-förstärkare som Dave Davies i Kinks spelat på och signerat.

– Listan är unik, berättar seriens producent Magnus Sjöström. Det handlar inte om de låtar som anses vara ”bäst” eller de som sålt mest, utan om de låtar som påverkat musikutvecklingen mest. Det är märkligt nog första gången en sådan lista tagits fram.

Den som får in flest låtar på 100-listan vinner. För att få in en låt behövs en bra motivering, eftersom den låten då ersätter en annan. Vinnaren får en Vox-förstärkare som Dave Davies i Kinks spelat på. Förstärkaren är signerad och användes i tv-serien för att visa hur Davies gjorde för att få fram det distade gitarrljudet på You Really Got Me, en ljudbild som skulle bli standard för rocken.

Vinnaren meddelas före midsommar och tävlingen pågår fram tills dess på ur.se och webbplatsen Låtarna som förändrade musiken ».

Den 100-lista över populärmusikens viktigaste låtar som nu presenteras har tagits fram av redaktionen bakom tv-serien Låtarna som förändrade musiken. Gemensamt för alla låtarna är att de har tillfört något till utvecklingen av populärmusiken.

Hela tv-serien finns att se i UR Play », i minst sex månader.

Vill du veta mer om hur 100-listan tagits fram? Kontakta Magnus Sjöström, producent, telefon: 070-753 15 99 , mejl: magnus.sjostrom@ur.se.

• sveriges utbildningsradio
  • utbildningsradion