​Rättighetsbärarna – ny tv-serie med starka berättelser om barns rättigheter

Lowa är 12 år. Hos en bekant blev hon utsatt för något som gjorde att hon fick gå igenom flera polisförhör och rättegångar. Pontus 11 år är hemmasittare. Lovisa, 17, har en funktionsvariation som begränsar tonårslivet. Diana var 14 år när hennes bror sköts till döds utanför deras hem. Alla dessa och många fler barns rättigheter ska tillgodoses. Den 20 november fyller Barnkonventionen 30 år och blir lag i Sverige från årsskiftet. UR:s tv-serie Rättighetsbärarna lyfter fram berättelserna om barns rättigheter och visar varför konventionen är så viktig. Därtill gör UR flera andra folkbildande program om barns rätt för både barn och vuxna.

Rättighetsbärarna har premiär 13 november kl. 22.00 i SVT1 och på UR Play.

I UR:s serie Rättighetsbärarna lyfts barns erfarenheter och berättelser fram utifrån barnkonventionens olika artiklar. Makthavare och experter får lyssna på barnens berättelser, kommentera och ge vägledning. Seriens berättarform kryper under huden och lämnar få oberörda. Det är barnens röster som bär serien och vuxna får möjlighet att lyssna. I avsnittet Rätten att komma till tals, ser vi bland andra justitie- och migrationsminister Morgan Johansson i närbild när han tar del av en flickas berättelse om hur vuxenvärlden svikit henne. Hon säger då bland annat:

”Jag hatar myndigheterna, jag hatar att de inte gör någonting. Jag hatar att så många barn far illa och ändå händer ingenting. Jag hatar domstolar och nämndemän som nickar till under rättegångar. Jag hatar regeringen för att den inte gjort någonting på alla dessa år. Jag litar inte på dem. Det gör jag inte, för barnen blir inte lyssnade på.”

Att barn har egna rättigheter kan låta självklart, men vad innebär det egentligen och hur blir vi bättre på att leva upp till rättigheterna?

- Vi har i arbetet med Rättighetsbärarna träffat många barn som berättar om avsaknaden av vuxna som ser, lyssnar och vågar fråga. Alla vuxna har ett ansvar att se till att alla barn får tillgång till sina rättigheter. För att nå dit måste vi börja med att lyssna och ta barn på allvar. Det kan vi alla göra, oavsett vem vi är i ett barns liv – närstående eller bara en medmänniska på distans. Många barn vi pratat med vittnar om att hade bara en enda vuxen klivit fram, lyssnat och vågat fråga hade det kunnat förändra allt. Min förhoppning är att alla som ser serien ska bära med sig det och agera därefter, säger Helene Näslund, producent för tv-serien.

I samband med att barnkonventionen fyller 30 år och blir svensk lag 1 januari 2020 gör UR flera folkbildande programsatsningar för att lyfta kunskapsnivån i landet när det gäller barns rätt. Hur lyssnar vi bättre på alla barn, och hur ser vi till att deras rättigheter tillgodoses och efterlevs? UR gör serier för både barn och vuxna om barns rättigheter och vad barnkonventionen egentligen innebär.

Barnens rätt, premiär 11/11
Reportageserie där varje avsnitt kan användas som en utgångspunkt för samtal kring barns rättigheter, och en fördjupning i vad barnen faktiskt har för rättigheter och hur dessa påverkar deras egna liv. Fem avsnitt för åk F-3. Radio. Sänds under en vecka i P4 samt finns på UR Play.

Barns rätt med Jonas, premiär 11/11
Programledaren Jonas Leksell funderar tillsammans med barn kring några av artiklarna i Barnkonventionen. I Barnkonventionen står det tex att ”Barn har rätt till ett privatliv” Men vad betyder det? Vad är privatliv? Varför är det viktigt? Tio avsnitt för åk F-3. Radio. Sänds under två veckor i P4 samt finns på UR Play.

De rättslösa, premiär i vecka 2 2020
11-åriga Justine hittar plötsligt en helt annan värld – där barnens rättigheter står på spel. Hon bestämmer sig för att hjälpa barnen och tillsammans kämpar de för att skapa rättvisa. En saga som förklarar barnkonventionen och vad som händer när alla rättigheter försvinner. Sex avsnitt för åk 4-6. TV. Finns på UR Play från vecka 2 2020.

Tänk till: Ung och inlåst, premiär 20/11 i programmets Youtube-kanal
Tänk till talkshow träffar deltagare som suttit på SIS-hem som delar sina upplevelser och pratar om hur det var att komma ut i samhället igen. Barnkonventionen lyfts fram och att dessa rättigheter ibland åsidosätts inne på SIS-hem.

Barnaministeriet, finns på UR Play
Brännande dokumentära berättelser om barns rätt – och hur den ofta krockar med vuxnas. Under hela 2019 utgår Barnaministeriet från olika artiklar i barnkonventionen genom levande reportage om barns och ungas livsvillkor.

VIDEOMATERIAL

Till serien Rättighetsbärarna finns videoklipp för delning i sociala medier och på andra plattformar. För länk till nedladdning kontakta pressansvarig.

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.