Retorikexpert utmanar ståupparen Simon

Simon Garshasebi är van att stå på scen och roa publiken. Men det är inte detsamma som att hålla ett tal för att övertyga lärare att börja bära uniform. Eller att mingla med välartikulerade professorer.

I UR:s tv-serie Tala ut! får Simon Garshasebi en rad retoriska utmaningar. Bakom de djärva och roliga experimenten står retorikexperten Barbro Fällman. Uppdragen som Simon får följer den klassiska grekiska retorikens alla regler, och tittaren får sig en spännande retoriklektion.

I det första avsnittet får Simon i uppdrag att förespråka införandet av läraruniformer. Han nästlar sig in på en stor kongress för att med ethos, logos och pathos försöka övertyga lärarna att en uniform kommer höja såväl lön som status. Nästa utmaning, i avsnitt två, blir att lära sig mingla. Och inte på vilken fest som helst, utan på en riktigt högtidlig tillställning – Karolinska Institutets årliga promovering av nyblivna doktorer i Stadshuset.

Reportern Madelen Sjöberg möter mer eller mindre kända personer för att prata om retorik. Hon träffar Jan Eliasson, som avslöjar att han alltid är nervös inför ett framförande. I Los Angeles möter hon Bruce Vilanch som är en av de främsta talskrivarna för Oscarsgalan. I Harlem, New York, hälsar hon på rapparen Immortal Technique som förklarar hur rapp och retorik hänger ihop.

UR satsar på retorik under 2012
Att bli lyssnad på är en demokratisk rättighet. Att alla kan, vågar och vill tala och lyssna – oavsett bakgrund och social tillhörighet – är en självklar grund i ett demokratiskt och öppet samhälle. UR gör därför under 2012 en bred satsning inom ämnet retorik. Kärnan i UR:s retoriksatsning är att få den tysta eleven att våga prata och den pratiga eleven att börja lyssna. Att stärka alla elevers självkänsla med hjälp av retorik.

Retorikmatchen, Tungan rätt i mun, Helt blackout, Pedagogens retorik och Tala ut! är de tv- och radioprogram som ingår i satsningen. På ur.se finns material som kan ge stöd och stärka pedagoger i deras undervisning: http://www.ur.se/Tema/Ratt-att-tala-vett-att-lyssna

• public service
  • sveriges utbildningsradio