Sebbe Staxx om klasshat i ny tv-serie

Sebbe Staxx om klasshat i ny tv-serie

– Sverige 2014 håller på att förvandlas till en fucking kyrkogård. Orden är Sebbe Staksets, frontfigur i hiphop-gruppen Kartellen. Vissa menar att han glorifierar kriminalitet, andra att han utgör en politisk kraft. Nästa vecka sänds första avsnittet av UR:s De obekväma, en serie där sju politiskt aktiva personer får ägna var sitt program åt en fråga som de brinner för. I första avsnittet berättar Sebbe Stakset hur och varför Sverige bör förändras. De obekväma har premiär 9 april i SVT1 och på UR Play.

– Det här programmet handlar om en förlorad generation, om brända bilar, flygande gatstenar, skrik, panik och en förlorad ungdom, säger Sebbe Stakset.

Sebbe Stakset är en av Sveriges mest ifrågasatta artister. Hans tv-program handlar om klass. Sebbe menar att Sverige blir allt mer ojämlikt och att de rika blir rikare på de fattigas bekostnad. Han brinner för förortens unga och vill skapa ett mer jämlikt Sverige. I UR:s De obekväma får vi följa med Sebbe till Fittja under en musikvideoinspelning och till Stockholms teatervärld när han planerar en ny pjäs tillsammans med Lo Kauppi. Han släpper in tittarna i sitt liv och berättar vad han vill förändra, hur det borde gå till – och varför det är viktigt.

I UR:s De obekväma får politiska sakfrågor kött och blod genom människor som brinner, lever och kämpar för sina åsikter. Det kommer att handla om bland annat klasshat, statens makt, kortare arbetstider, rasism och övervakning på internet. Medverkar gör Sebbe Stakset, Alice Teodorescu, Clara Lidström, Peter Sunde, Makode Linde, Foujan Rouzbeh och Ivar Arpi.

De obekväma sänds på onsdagar kl. 22.00 i SVT1 med start 9 april. Efter sändning finns avsnitten på UR Play. Serien består av sju dokumentärer á 30 minuter.