​Seniorsurfarna nominerad till årets Kristallen

UR:s tv-serie Seniorsurfarna är nominerad till tv-priset Kristallen i kategorin Årets Livsstilsprogram. En tittarsuccé där de folkkära kändisarna Ewa Fröling, Marianne Mörck, Claes Malmberg och Björn Hellberg får digitala utmaningar av Kattis Ahlström.

Titta på Seniorsurfarna på UR Play

- Det är väldigt glädjande att Kristallenjuryn väljer att lyfta fram ett program som riktar sig till äldre. Det är lätt att hamna på den digitala efterkälken när utvecklingen går fort. Och i dessa coronatider är det än viktigare att alla får möjligheter att göra ärenden, roa sig och kommunicera med nära och kära utan att behöva lämna hemmet, säger Fredrik Quistbergh projektledare på UR.

För många äldre har ny teknik inte alls förenklat tillvaron – utan istället komplicerat den. Över en miljon svenskar stångas med kunskap och färdigheter som den digitala utvecklingen kräver av oss. I Seniorsurfarna följer vi Ewa Fröling, Marianne Mörck, Claes Malmberg och Björn Hellberg när de går från digitala oskulder till fullfjädrade nät-virtuoser med ledning av Kattis Ahlström. Här premieras skärmtid! Problem med att svara på mail, använda bank-id och hänga med i sociala medier är snart ett minne blott. Nästan i alla fall.

Serien mottogs med öppna armar av publiken och blev en tittarsuccé under våren. Programmet och de tillhörande klippen har även använts flitigt av olika studieförbund.

- För en liten aktör som UR betyder det väldigt mycket när vi når ut med vårt innehåll så här brett. Seniorsurfarna är ett lysande exempel på hur UR kan hjälpa till att lösa en stor samhällsutmaning, det digitala utanförskapet, via ett underhållande och välgjort program. Att programmet nu nomineras till en Kristall, är ett tydligt bevis på att programmet inte bara går hem hos tittarna utan även premieras av en kunnig och initierad jury, säger Anna Rastner utbudschef på UR.

Som komplement till serien finns även SeniorsurfarskolanUR Play, bestående av tolv inspirerande färdighetsklipp som ger konkret kunskap om hur man använder de digitala redskapen.

Serien har producerats av produktionsbolaget Jarowskij. Producent är Lotta Berglind och redaktör Maria Hedvall.

Årets Kristallen sänds den 27 augusti i TV4. Kristallen belönar det bästa inom svensk tv. Priset vill stimulera tv-program med hög innehållsmässig, konstnärlig och teknisk kvalitet samt belöna nytänkande, originalitet och gott hantverk.

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.