Stureplansvåldtäkten – från början till slut

Stureplansvåldtäkten – från början till slut

När 19-åriga Josefin och hennes kompis Anna bestämde sig för en utekväll på Stureplan hade de ingen aning om hur ödesdigert den skulle sluta. Det som hände den kvällen kom att bli ett av de mest uppmärksammade våldtäktsfallen i svensk rättshistoria.
UR:s nya serie Jag litade på lagen går igenom hela fallet, de juridiska dilemman som omgav det, och de avgörande detaljerna som slutligen ledde till att de misstänkta fälldes i Svea hovrätt.

Sänds tre onsdagar i SVT2 kl. 20.00 med start den 16 januari.

– Jag förstår inte hur någon kan utsätta en annan person för en sådan förnedring. Det tog jättelångtid för mig att ta in det och att de här killarna som jag också hade träffat under samma kväll och haft det roligt med, var de som hade utsatt henne för det här, säger kompisen Anna Grimlund som var med och stöttade sin utsatta vän under den långa och svåra rättsprocessen i ett av Sveriges mest uppmärksammade våldtäktsfall.

I Jag litade på lagen får tittarna följa ett antal juridiskt svårbedömda rättsfall, som alla har varit medialt uppmärksammade. Offer, gärningsmän och jurister från rättsprocesserna berättar vad som hände och varför.  Vid Stureplansvåldtäkten, som skildras i det första programmet, stod ord mot ord. De misstänkta friades först i tingsrätten men dömdes senare i hovrätten. Varför? Elisabeth Massi Fritz, som var målsägandebiträde i hovrätten, vittnar om ett godtyckligt rättssystem.

– Det är inte en slump att våldtäktsrättegångar leder till friande domar. Det handlar om hur domstolarna värderar bevisningen. Annars är det inte möjligt att tingsrätten och hovrätten kan komma till helt motsatta slutsatser. Vi som arbetar mycket med våldtäktsmål vet vilka domare vi vill ha i dessa mål, vilka som har en jämställd syn. Vi har våra favoritdomare. Det är lite av ett lotteri vilka som dömer och inget vi kan påverka, och så ska det inte behöva vara, säger hon.

Seriens andra program handlar om två uppmärksammade fall, som drar nödvärnsrätten till sin spets. Det ena gäller ett rån i en guldsmedsbutik. Bakthear som arbetar i butiken sköt två skott mot flyktbilen och den ena rånaren skadas svårt. Fallet går ända till Högsta domstolen. I det andra fallet får vi höra Carinas historia. Efter år av misshandel, hot och fruktan för sitt liv skjuter hon en kväll sin partner till döds i deras gemensamma säng. I rättegången som följer hävdar Carinas advokat Claes Borgström att hon handlat i självförsvar.

Det tredje och sista programmet handlar om det så kallade Lindomefallet. Två grovt kriminella mördar en gammal man men bara den ena blir åtalad för mordet. De skyller på varandra och ingen döms för mordet.

Josefin heter egentligen någonting annat.

Rättskiparna – jurister berättar om sina mest kända fall
17 januari kl. 20.00 i Kunskapskanalen
startar Rättskiparna, en serie studiosamtal. Nadia Jebril är programledare. Gäster är några av Sveriges främsta jurister, däribland advokaterna Thomas Olsson och Elisaberth Massi Fritz. Bland annat diskuteras sexualbrott, hedersvåld och korruption.

Elisabeth Massi Fritz och Anna Grimlund finns tillgängliga för intervjuer.

För intervju eller mer information hör av dig till presskontakt Anton Frank, 08-784 42 65, anton.frank@ur.se

Efter sändning finns programmet i UR Play.