Superagenterna Alexandra och Alex möter svenska sagoväsen i Mytologerna

Superagenterna Alexandra och Alex möter svenska sagoväsen i Mytologerna

Älvan är inte så snäll som man kanske tror. Mytologerna får ett larm om en argsint älva som blåser hemska sjukdomar på människor som kommer i hennes väg. Alex råkar själv ut för hennes trolldom men som vanligt finns Alexandra där för att rädda honom.
 I UR:s nya dramaserie Mytologerna hjälper de två superagenterna både människor och väsen att komma överens.

Tisdagar kl. 19.20 i Barnkanalen. Tio delar, start 10 januari.
Se trailer »
Mytologerna i UR Play »

– I andra barnprogram är det alltid så snällt och milt, den här är lite mer hardcore. Och att bli jagad av massa svenska sagoväsen är ju inte precis det första folk brukar tänka på när man ser actionserier, säger Najdja Josephson som spelar Alexandra.

Med hjälp av humor och spänning lär serien ut grunderna om nordisk mytologi. I tio nio minutersavsnitt guidas tittarna genom en magisk värld där allting är möjligt och där förståelse och gemenskap segrar till slut. Passar för barn i åldern sex till tio år.

Mytologerna spelas av Dakota Williams Trancher (Alex) och Nadja Josephson (Alexandra). Fredde Granberg har skrivit och regisserat serien.