Tävlingsnerver, stor press och hård konkurrens – följ ungdomarna som blev yrkesmästare

Sex ungdomar, sex praktiska yrken – och ett yrkes-VM. De är de bästa ungdomarna inom sina yrken i Sverige och nu ska de möta runt tusen andra skickliga ungdomar. I UR:s serie Yrkesmästarna får tittarna hänga med sex ungdomar ur det svenska yrkeslandslaget till yrkes-VM i Leipzig. Yrkesmästarna sänds i SVT1 med start 15 januari.

Den 15 januari är det premiär för UR:s Yrkesmästarna, en serie som följer sex ungdomar som alla har gått på yrkesförberedande program på gymnasiet och som alla jobbar med praktiska yrken. Nu ska de sättas på prov. Det är dags för yrkes-VM i Leipzig 2013.

Under sex halvtimmar får vi möta billackeraren Emelie Dammare, flygmekanikern Fredrik Glanrup, mekatronikern Daniel Pettersson, frisören Julia Persson, kocken Gabriel Strandberg och Markus Pettersson som tävlar i telekom. Det gäller att prestera på topp, trots tävlingsnerver, stor press och hård konkurrens. I Yrkesmästarna får vi se deras kamp under tävlingsdagarna men vi får också lära känna dem på hemmaplan under förberedelserna inför VM.

Det är sex stycken ambitiösa yrkesmänniskor vi får följa. Alla tränar hårt och lägger mängder med timmar på att förbereda sig inför VM. Billackeraren Emelie får köra både Vansbrosimmet och Vasaloppet för att öva uthållighet och komma i toppform inför tävlingen. För flygmekanikern Fredrik, som började drömma om att bli en skicklig flygmekaniker redan som 13-åring, innebär VM-platsen hård träning – ibland upp till 18 timmar per dag. Mekatronikern Daniel är för långsam och får öva snabbhet och explosivitet på löparrundor för att komma i form till de tuffa tävlingsmomenten. Frisören Julia tränar hemma i källaren varje kväll efter jobbet, fem dagar i veckan, och läser självhjälpsböcker för att hantera sin prestationsångest inför tävlingarna.

UR:s serie Yrkesmästarna ska bidra till att stärka självförtroendet hos eleverna på de yrkesförberedande programmen och höja statusen på praktiska yrken.

Serien sänds i SVT1 på onsdagar kl. 22.30 med start 15 januari. Efter sändning finns avsnitten i urplay.se.

För mer information eller intervjuer med de medverkande kontakta pressansvarig Linnéa Hallgren.

• yrkesmästarna
  • yrkesförberedande program