Tal om rätten att älska vem man vill gav klassen UR:s retorikpris

Sveriges bästa retoriker i årskurs 6 kommer från Kungsklippeskolan i Huddinge. Det stod klart när UR:s Retorikmatchen avgjordes under tisdagskvällen i Barnkanalen. Det innebär att de kammade hem UR:s retorikpris – och att Huddinge kommun vann Retorikmatchen för andra året i rad. Det var Kungsklippeskolans slagkraftiga tal om allas rätt att älska vem de vill som ledde till seger.

– Ingen vinst går ju att ta ut i förskott och definitivt inte den här! Men vi kände otroligt mycket för vårt tal och vi hoppades att det skulle ta oss hela vägen, och det gjorde det! Ingen dröm är för stor, säger Ottilia Liljekvist från Kungsklippeskolan.

Inför matchens tredje och sista utmaning ledde motståndarklassen Musikugglan från Karlskrona med 2-1. Båda lagen hade fått i uppdrag att skriva och framföra en uppdaterad version av Martin Luther Kings klassiska ”Jag har en dröm”-tal. Musikugglan höll ett fint tal om barnsoldater och alla barns rätt till utbildning. Men Kungsklippeskolans brandtal för allas rätt att älska vem de vill vann domaren Elinor Falkmans hjärta. Med orden ”Gränslös kärlek behöver modet från en enad värld” skapade de ett bevingat uttryck menade domaren.Talet gav Kungsklippeskolan de tre poäng de behövde för att vinna både Retorikmatchen och UR:s retorikpris.

– I början kändes det jobbigt att prata inför folk men ju längre vi kom i Retorikmatchen desto lättare blev det. Hela klassen har ju jobbat fram alla tal och det har skapat bättre sammanhållning eftersom alla har känt sig delaktiga i framgångarna, fortsätter lagkamraten Simon Danielsson.

Retorikmatchen är UR:s retoriktävling för sjätteklassare. Tävlingen är årlig och sändes första gången 2012. Då vann JB Galären i Karlskrona. Förra året var det Utsäljeskolan i Huddinge som avgick med segern. Vinnarklassen får UR:s retorikpris och 10 000 kr till klasskassan. Tanken med Retorikmatchen är att den ska ge barn de verktyg de behöver för att våga ta plats, tala för sin sak, lyssna på andra och genomskåda argument. Programledare är Nassim Al Fakir och domare för tävlingen är retorikexperten Elinor Falkman. Lagen har fått stöd och coachning av retorikdoktoranden Frida Buhre och retorikkonsulten Jonathan Hörnhagen. Tävlingen sänds både i Barnkanalen och i P4.

Finalen sänds även 20 december kl. 11.33 i P4.

Efter sändning finns avsnitten på UR Play. Serien består av 10 avsnitt á 30 minuter.

• nassim al fakir
  • retorikmatchen