Tre ärofyllda priser till UR på Ikarosgalan

Tre ärofyllda priser till UR på Ikarosgalan

Det blev tre priser för UR i årets Ikaros. UR:s Anna Birgersson Dahlberg fick Daidalospriset för sitt goda ledarskap, Kina om Kina blev årets serie och Pop och politik med Anna Charlotta Gunnarson vann kategorin Årets musik.

Daidalospriset delas varje år ut till en bra och modig arbetsledare. I år gick det till UR:s Anna Birgersson Dahlberg med följande motivering.

"I dessa tider behövs chefer som orädda för sitt eget skinn står upp för sin redaktion och tar strider med mod, mognad och klokhet. Det behövs chefer som är lojala, som lyssnar, litar på, ser och skapar goda förutsättningar för sina medarbetare. Det behövs chefer som förstår sin samtid, arbetets innehåll, villkor och inneboende dynamik, inte minst i lägen där det bränner till och behövs en skön mix av kreativitet, ansvar och energi. En sån chef finns på UR och heter Anna Birgersson Dahlberg."

UR:s Kina om Kina av Lisbet Schultz-Contreras och Lollo Jarnebrink blev årets serie med motiveringen "För att ha givit oss ett fullmatat, varierat och folkbildande bagage på resan till framgångssagan, men också stormarnas ögon i det nya Mittens Rike.".

Pop och politik med programledaren Anna Charlotta Gunnarson gjorde sig förtjänt som vinnare i kategorin Årets musik tack vare "...modet att enträget våga lita på lyssnarnas förmåga att uppleva och engagera sig i nutidshistoria, samhällsutveckling och populärkultur genom ett tonsäkert musikaliskt filter i regnbågens alla färger."

Bildtext:
UR:s Pop och Politik vann kategorin Årets musik under Ikarosgalan 2013.
Fr v. Agneta Karlsson, Per Johansson, Anna Charlotta Gunnarson och Carin Evander. Foto: UR.