Tuffa tider för familjer i ekonomiskt tv-experiment

Tuffa tider för familjer i ekonomiskt tv-experiment

Svenskarna är ett av världens mest skuldsatta folk på grund av höga bolån. För de flesta går det bra i dag, men vad händer om det ekonomiska läget i Sverige förändras? I UR:s tv-serie Låna för livet! får fyra hushåll vara med i ett ekonomiskt experiment. Under tre månader lever de med kostnader som kan drabba oss i framtiden. Stigande boräntor, skärpta amorteringskrav och högre skatter. Birgitta Piper och Claes Hemberg ger ekonomisk vägledning. Start 29 april kl. 20.00 i SVT2.

– Jag mår dåligt när jag tänker på ekonomin, fysiskt dåligt. Det är en känsla av att man gör fel helt enkelt. Hade man gjort rätt hade man kunnat ha ett bättre liv, och gör man ännu mer fel så kan det få konsekvenser, säger Ulf Wallman från en av de deltagande familjerna.

Låna för livet! är en underhållande realityserie som tar upp privatekonomi på ett helt nytt sätt. I seriens åtta avsnitt får fyra hushåll möjligheten att testa sin ekonomi. Kan de klara de påfrestningar som kan komma i framtiden? Under loppet av tre månader får de uppleva hur deras tillvaro förändras när Sverige drabbas av en ekonomisk kris. Det blir en kamp för att få pengarna att räcka när villkoren blir allt tuffare.

– Våra deltagare befinner sig inte i något skuldträsk. Det handlar om rätt vanliga hushåll. Men liksom många av oss har de undvikit att ta tag i sin ekonomi eftersom det känns svårt, ångestfyllt och skapar konflikter, säger Hans Tengland UR:s projektledare för serien.

Till hjälp har familjerna Birgitta Piper och Claes Hemberg som båda har lång erfarenhet av privatekonomiska frågor. Deras uppgift är att ge deltagarna stöd så att de kan klara utmaningarna i experimentet. Dessutom får familjerna vägledning i hur de skapar en långsiktigt hållbar ekonomi för att kunna möta verkliga svårigheter i framtiden.

– Skuldsättningen bland svenskarna har fördubblats på bara tio år. För de flesta funkar det bra så länge räntorna är låga, bostadspriserna stiger och man slipper amortera. Men mycket talar för att det blir tuffare villkor framöver. Den här serien visar att det kan bli rätt svettigt för många hushåll, men också att man med relativt enkla medel kan få en bättre ekonomi och ta höjd för svårare tider, säger Claes Hemberg.

För intervjuer eller mer information kontakta undertecknad pressansvarig.

OM COACHERNA

Birgitta Piper är ekonomijournalist, debattör, föredragshållare, krönikör och coach i privatekonomiska frågor. Hon har arbetat som ekonomijournalist på Sydsvenskan i 27 år, varav sju år som chef för tidningens ekonomiredaktion. Hon har även gett ut en bok om kvinnors privatekonomi. I dag har hon bland annat en stående kolumn om ekonomi i tidningen M-magasin.

Claes Hemberg är sparekonom och författare. Han är sedan 1998 verksam vid Avanza Bank och innan dess arbetade han som journalist.