Två UR-produktioner nominerade till Guldörat

Två UR-produktioner, Fatta familjen och Kunskapsverket historia, är nominerade till Guldörat. Den 8 december har de möjlighet att vinna pris som Årets radioprogram och Årets poddproduktion.

Fatta familjen, nominerad till Årets radioprogram
Lyssna på UR Play >

Fatta familjen ger föräldrarådgivning kring när det fungerar som sämst med de vi älskar mest. Ett ring-in-program som hjälper till att hantera föräldraskapets allra svåraste utmaningar.

- Jätteroligt att bli nominerad och en bekräftelse på att Fatta familjen är ett program som är viktigt och som vi märker gör skillnad för många föräldrar i deras vardag. Inte minst i en tid då många familjer kämpar med psykisk ohälsa och inte alltid vet vart de ska vända sig, säger Lovisa Haag, producent för serien tillsammans med Johanna Larsson.

Kunskapsverket historia, nominerad till Årets poddproduktion
Lyssna på UR Play >

En poddserie med nedslag i centrala och spännande händelser främst under 1800- och 1900-talen. I varje avsnitt möter vi en person, känd eller okänd, genom vars ögon vi får ta del av historien. Dessutom innehåller programmen en insprängd faktadel samt en intervju med historieläraren Elisabeth Ennerberg.

- Vi är jätteglada att Kunskapsverket historia blivit nominerat till Guldörat! Vårt mål var att göra skolämnet historia enkelt att ta till sig och få den unga lyssnaren att leva sig in i historiska personer och skeenden. Det känns jättekul att programmet har uppmärksammats och vi hoppas att lyssnaren lär sig lika mycket som vi har gjort, säger Olivia Sandell, producent.

Årets upplaga av Radio- och poddagen arrangeras onsdag 8 december. Det blir en seminariedel på dagtid på Münchenbryggeriet i Stockholm och på kvällen utdelning av Guldörat på Nalen.
Läs mer hos Radioakademin >

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.