UR-fotograf blev Årets fotograf

UR-fotograf blev Årets fotograf

Igår kväll blev det klart att UR-fotografen Ulrik Pegelow belönades med Ria-priset Årets fotograf. Ulrik ligger bakom fotot i bland annat den uppmärksammade UR-serien De obekväma som sänts på SVT1 under våren.

I UR-serien De obekväma fick sju politiskt aktiva personer ägna var sitt program åt en fråga som de brinner för. Medverkade gjorde bland andra Sebbe Staxx, Peter Sunde, Clara Lidström och Alice Teodorescu.

Ulrik Pegelows bilder har tillfört serien en suggestivitet och eftertänksamhet som är avgörande ingredienser i ett lyckat program om politik, säger projektledaren Sofia Eriksson. Ulrik har en suverän förmåga att läsa av stämning och innehåll och utifrån det komponera sina bilder. Vi är glada och stolta över hans bilder, fortsätter Sofia.

Juryns motivering löd: Ständigt på tårna och alltid med ett glatt humör lyckas årets fotograf med konststycket att både skapa trygghet och god stämning för de medverkande och kollegor samtidigt som han komponerar vackra bilder ovärderliga för vilken produktion som helst.

Ria-priset delas ut av organisationen Film- och Tv-producenterna.