UR HÄMTAR STRATEGICHEF FRÅN SVT

Det är nu klart att Johan Hartman blir UR:s nya strategichef.
Johan blir en viktig pusselbit i tydliggörandet av UR:s unika samhällsnytta, säger Sofia Wadensjö Karén, vd på UR.

– Jag är verkligen glad över att välkomna Johan Hartman och hans kompetens till oss på UR. Förutom att han är en omvittnat omdömesgill och klok person har han dessutom djup erfarenhet av och kunskap om public service. Jag kan inte tänka mig en bättre lämpad person att leda vår strategiavdelning framåt, fortsätter Sofia Wadensjö Karén.

Bakom sig har Johan Hartman många års erfarenhet av olika ansvarsområden inom SVT. Närmast kommer han från tjänsten som strateg med ansvar för bland annat samhällskontakter på SVT.

– Av public servicebolagen har UR ett särskilt viktigt uppdrag – bildningsuppdraget. Kunskap förändrar och får människor att utvecklas. Jag känner mig mycket glad och priviligierad att få arbeta närmare kärnan i public service-uppdraget och all den kompetens som finns inom UR när det gäller bildningsfrågor, säger Johan Hartman.

UR:s uppdrag handlar i grunden om att – genom kunskap – stärka det demokratiska samhället. Det börjar i förskolan och fortsätter i ett livslångt lärande. För att uppnå de bästa förutsättningarna i detta arbete behöver UR:s unika uppdrag kommuniceras i olika strategiskt viktiga sammanhang. Därför är rekryteringen av Johan Hartman särskilt viktig för UR.

– Det pågår en livaktig diskussion om public service och de närmaste åren kommer det troligen att förväntas av oss att tydligare definiera vilken samhällsnytta vi bidrar med. Jag ser fram emot att tydligare framhäva UR:s särart i de sammanhangen.

Johan Hartman kommer att ingå i UR:s ledningsgrupp och tillträder den 1 maj.

För frågor, kontakta gärna:

Sofia Wadensjö Karén, vd på UR, 0705-36 71 59
Johan Hartman, tillträdande strategichef på UR, 0708-44 78 00

• public service
  • sveriges utbildningsradio
  • ur
  • utbildning
  • utbildningsradion
  • pressbild

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.