UR och Mohammed Ali gör låt av ungdomars åsikter om skolan

UR och Mohammed Ali gör låt av ungdomars åsikter om skolan

Varje år lämnar ca 12,4% av Sveriges nior grundskolan utan gymnasiebehörighet. Nu lanserar UR kampanjen #tolvkommafyra för att få in ungdomars åsikter om vad som behövs för att alla ska klara skolan. Berättelserna görs sedan om till en låt av hiphop-duon Mohammed Ali.

I två veckor framöver vill Mohammed Ryback och Rawa Ali från hiphop- duon Mohammed Ali höra vad ungdomarna själva tycker om skolan via Twitter, Facebook och Instagram. Resultatet kommer att bli en låt och en musikvideo som släpps i slutet av juni.

- Det är bara de vuxna som hörs i skoldebatten. Nu vill vi lyfta fram de ungas röster och höra deras upplevelser och åsikter om skolan, säger Rawa Ali från Mohammed Ali.

Enligt skollagen ska alla elever få det stöd de behöver för att nå kunskapsmålen men varje år lämnar ca 12,4 procent av niondeklassarna, ungefär 12 000 elever, grundskolan utan att ha behörighet till gymnasiet. Och ca 10 procent av Sveriges gymnasieelever hoppar av skolan.

- Med kampanjen #tolvkommafyra och de programserier som ingår, vill UR bredda debatten om skolan och ge en bild av de barn och unga som kämpar för att klara skolan, bortom statistik och undersökningar, säger Carl Sahlin, marknadsansvarig på UR.

Förutom kampanjen #tolvkommafyra så sänder UR fyra programserier i radio och tv samt tre radioreportage om unga som svikits av vuxenvärlden. Först ut är kvällens Verkligheten i P3, följt av morgondagens TV-premiär av dokumentärserien Sverige sviker, som fokuserar på några av de ungdomar som riskerar att hamna utanför.

Medverkar i kampanjen #tolvkommafyra gör även Dennis Dewide, Kakan Hermansson, Rikard ”Skizz” Bizzi, Elliphant, Joanna Halvardsson, Leo Razzak, Malin Gramer och Matias Varela.

Kampanjsite och kampanjvideo: tolvkommafyra.se

Alla program i satsningen

• I samarbete med UR skildrar P3:s Verkligheten under två veckor unga som blivit svikna av vuxenvärlden. Verkligheten: Sverige sviker sänds måndag till torsdag i P3 kl. 18.00 med start 26 maj. Den 8 juni kl. 14.00-16.00 kan lyssnare som vill dela med sig av sina egna upplevelser ringa in till Verkligheten: Sverige sviker.
  • Sverige sviker är en dokumentärserie som väver samman 16 unga personers berättelser, 16 unga som alla finns med i statistiken över de ungdomar som har svårt att nå skolans mål. Serien visas i SVT2 kl. 20.00 med start 27 maj.
  • Allt mer fokus läggs på de sjunkande resultaten i skolan och hur den negativa trenden ska vändas, men hur står det till med dem som redan hamnat mellan stolarna – hemmasittarna? 27 maj kl. 21.03 i P1 undersöker UR:s Skolministeriet hur man når och möter de elever som inte har några resultat alls.
  • Skolan som förlorade mig är sex radioporträtt av nu vuxna människor som hoppade av skolan som unga. Medverkar gör bland andra Ison Glasgow och Unni Drougge. Serien sänds i P1 28 maj kl. 21.03.
  • Dokumentärserien Dropouts tittar närmare på vad som kan göras för att fler ska fullfölja studier och komma ut i arbetslivet. Vilka metoder finns? Vi följer tre personers kamp för att stötta unga. Serien sänds i SVT1 kl. 22.00 med start 28 maj.
  • UR:s Lärarrummet besöker Plug-in i Skellefteå, en verksamhet där man försöker motivera och inspirera elever som har hoppat av skolan, eller riskerar att göra det. Programmet sänds i P1 29 maj kl. 21.03.
  • Hur kunde en smart, ambitiös och levnadsglad 10-åring helt plötsligt inte länge orka med skolan? UR:s Barnaministeriet Dokumentär möter särbegåvade Tilde, idag 15 år. Programmet sänds i P4 31 maj kl. 11.03.