UR-program om flyktingar nominerade till journalistpris

Två UR-produktioner som berör flyktingars utsatthet är nominerade till Röda korsets journalistpris 2012. Dokumentärserie Ensamkommande flyktingbarn handlar om sju ensamkommande barn och deras öde. I Ett liv i väntan står de västsahariska flyktinglägren i Saharaöknen i fokus.

Röda Korset har valt ut och nominerat 10 bidrag. Alla bidrag belyser människor i utsatta situationer som hamnat utanför den breda nyhetsrapporteringen under 2011. En jury ska nu bedöma och utse vinnaren av Röda Korsets journalistpris 2012, och priset är ett resestipendium på 25 000 kronor som delas ut den 14 juni i Stockholm.

– I vår serie har unga människor delat med sig av sina historier, att vinna skulle bli en bekräftelse på att deras berättelser är viktiga. Förhoppningsvis skulle det också bidra till att berättelserna om deras öde når ännu fler. Det är också särskilt kul när ett ungdomsprogram får en utmärkelse, säger Sofia Eriksson som står bakom serien tillsammans med Mikaela Matar.

Dokumentärserien Ensamkommande flyktingbarn handlar om Reza, Mortaza, Aster, Hanna, Ali, Hadi och Amin. Om svåra upplevelser i deras historia, såren efter flykten, tillvaron i Sverige, oron över hur det ska bli, saknaden efter familjen, sömnlösheten och ilskan. Men också om tacksamheten till de personer som hjälper, drömmarna om en trygg framtid, önskan att få ett jobb och hoppet om lycka.

Vad innebär det egentligen att leva 36 år i ett flyktingläger? I Ett liv i väntan åker Natacha Lopez och den svenska människorättsjuristen Ylva Lennartsson Hartmann till de västsahariska flyktinglägren i Saharaöknen i Algeriet. Lägren administreras av den västsahariska befrielserörelsen Polisario och har kallats för världens mest välorganiserade. Trots det är lägren helt beroende av det internationella samfundets välvilja.

Röda korsets jury består av: Eva von Oelreich, ordförande Svenska Röda Korset, Paul Hansen, fotograf Dagens Nyheter, Olof Brundin, informationschef Schibsted, Agneta Ramberg, reporter Sveriges Radio och Nina Solomin, chefredaktör Tidningen Vi läser.

Ensamkommande flyktingbarn finns att se i UR Play»

• ett liv i väntan
  • sofia eriksson