UR publicerar hela program för unga på Youtube

Sedan 15 januari i år har UR som första svenska public service-bolag sänt program för unga med Youtube som huvudkanal – och SVT som plattform nummer två. Kanalen, som heter Tänk till, har gjort succé i målgruppen. Nu kommer en ny säsong av kanalens huvudserie; Tänk till med Dewide. Serien sänds på Youtube – och på SVT1 – med start 9 april.

– Tanken med projektet är att dra in målgruppen till UR:s innehåll, etablera en relation och ge dem tillgång till vårt utbud, genom att finnas där de redan befinner sig, säger Ulrika Arlert, redaktionschef på UR:s barn- och ungdomsredaktion. Hittills har kanalen haft en bra tillströmning från målgruppen. Broadcast-sändningen ger ett mervärde.

Det började som ett experiment. UR ville ta ett grepp kring frågor som är viktiga för unga – men på ett nytt sätt och på nya plattformar. Resultatet blev en public-servicekanal för unga på Youtube – Tänk till – som nu växer fram och tar form.

Frontfigur för satsningen är Dennis Widehammar, 19, också känd som videobloggaren Dewide bland sina många unga fans, Dewiders. I serien Tänk till med Dewide undersöker han olika fenomen och ämnen som är relevanta för unga. Till exempel pinsamma föräldrar, raggning, solariesolning, monarki, könssjukdomar och dataspel.

Avsnitten publiceras i Youtube-kanalen Tänk till! på onsdag eftermiddag kl. 16.00 och sänds sedan på SVT1 kl. 23.00. Däremellan bjuds det på teasers och klipp ur UR:s utbud, om bland annat kompisrelationer, näthat och även kändisberättelser om kärlek och sex. Och målgruppen jublar: ”Tror faktiskt aldrig jag har blivit så underhållen när någon pratat om mens!” ”Det bästa som hänt mig på länge: introt, innehållet, allt!”.

Efter två månader har klippen i kanalen visats cirka 300 000 gånger och har drygt 4 000 prenumeranter, vilket ger en högre träff i målgruppen än vad man når när programmen sänds i SVT på onsdagskvällar kl. 23.00. UR mäter noga vilken effekt närvaron på nya plattformar ger och hur användarnas beteende och dialog ser ut på bland annat Youtube, Instagram, Twitter och Facebook.

Bakom publiceringen på Youtube ligger ett stort förarbete med bland annat rättigheter.
– Vi har gått igenom allt med juristerna på UR innan vi tagit steget och blivit det första svenska tv-företaget som publicerar hela tv-program på Youtube. Det har krävt mycket arbete men vi är riktigt glada över att kunna experimentera såhär. Ungdomar är en väldigt viktig målgrupp för oss och vi vill verkligen nå ut till dem, förklarar Ulrika Arlert.