UR rekryterar från Spotify

Jenny Frisk blir UR:s nya audiostrateg. Den nyinrättade tjänsten är en del i UR:s kliv för att nå nästa nivå med audioutbudet och nå ut till ännu fler lyssnare med kunskapsinnehåll.

Jenny Frisk kommer senast från en roll som Content Programming Lead, Kids & Family, på Spotify med ansvar för samtligt innehåll på Spotifys barnapp. Jenny har mångårig erfarenhet från flera mediehus och har bland annat en bakgrund från MTV, Nickelodeon och har även tidigare arbetat på UR som Exekutive producent samt Innehållschef för Barn.

– Rekryteringen av Jenny Frisk från Spotify gör att vi vässar oss ytterligare i den spännande utvecklingen vi ser för audio just nu. Jenny har ett starkt utvecklingsdriv och bred erfarenhet av både programinnehåll, strategi och distribution som kommer väl till pass i detta arbete, säger Margaretha Eriksson, programchef på UR.

UR är inne i en spännande utveckling och antalet användare ökar stadigt av UR:s innehåll. Tvärfunktionellt arbete med utveckling och pedagogik är i fokus för att säkra UR:s uppdrag att nå ut med kunskapsinnehåll till publiken.

– Jag är glad över att få bidra till denna spännande utveckling. Public service har aldrig varit lika viktigt som nu och jag ser fram emot att vara med på UR:s fortsatta utvecklingsresa, säger Jenny Frisk.

I rollen som audiostrategen kommer Jenny Frisk att vara ansvarig för att driva och utveckla UR:s audioposition framåt och arbetar med att kontinuerligt stödja utveckling av metoder för att säkra kvalitet, relevans och utveckling med fokus på UR:s audioutbud.

– Vi är oerhört glada att ha rekryterat Jenny till vårt team, Pedagogik och utveckling, för att leda den viktiga framåtrörelsen av UR:s audioutbud. Utvecklingen inom audio, och specifikt podcast går fort och är intensiv och med Jennys spets och breda erfarenhet har vi rätt person på plats – det känns så spännande, säger Gabriella Thinsz, chef Pedagogik och utveckling.

Jenny Frisk tillträder sin tjänst på UR den 17 januari 2022.

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.