UR:s app Tripp, trapp, träd och Makt hos mig uttagna till Input

UR:s app Tripp, trapp, träd och ett avsnitt ur tv-serien Makt hos mig, med Segal och Mattias Karlsson, är uttagna till Input 2016. Input är en årlig konferens för public service tv-bolag och årets upplaga äger rum i Calgary den 9-12 maj. På konferensens visas de mest nyskapande tv- och crossmedia satsningar som gjorts i världen under fjolåret.

För Tripp, trapp, träd är Input-uttagningen en av flera framgångar som förskoleappen rönt sedan lanseringen. Den har uppmärksammats i forskningsrapporten Med plattan i mattan och flera andra undersökningar. Appen, som tagits fram i samarbete med föreskolepedagoger och andra experter inom området små barn och lärande, har också fått ett positivt mottagande i kommuner, förskolor och inte minst bland barnen.

- Appens styrka är att den uppmuntrar barnens utforskande både i och utanför appen, exempelvis att gå ut och undersöka larver i naturen. Vi ser också att det finns ett värde i att ha både program och klipp i appen och vi tror att funktionalitet och program tillsammans driver användning på lång sikt, säger UR:s konceptutvecklare Maria Nordmark.

Från tv-serien Makt hos mig presenteras avsnittet där Mattias Karlsson (SD) för ett dygn flyttar in hos 18-åriga Segal, en ung svensk tjej med somaliska rötter som bor i Angered. Programmet har framgångsrikt nått tittare på nätet, framförallt unga män, och hade över 20 000 visningar på UR:s Youtube-kanal under första dygnet.

- Det är uppenbart att röster som Segals inte kommer fram så ofta i media, och att både hennes sätt att bemöta Mattias och hennes fantastiska personlighet uppskattades av tittare från alla olika håll, säger UR:s projektledare Ulrika Nulty.

TV-serien Makt hos mig är en originalidé från UR som utvecklats med stöd av Nordvisionen och producerats av Strix.

Avsnittet med Segal och Mattias Karlsson ser du här

Ladda ner appen Tripp, trapp, träd till din lärplatta i AppStore och i Google Play.

Läs mer om Input här.

• tripp trapp träd