UR:s barnradio sänder Lille prinsen

I år är det 70 år sedan Antoine de Saint-Exupérys klassiska barnbok Lille prinsen kom ut. Det firar UR genom att bjuda in de yngre lyssnarna till Lille prinsens magiska värld under tio söndagsmorgnar. Berättar gör Reine Brynolfsson. Serien sänds i P4 med start 7 april.

Lille prinsen är en tidlös bok för både barn och vuxna. Den har utnämnts till en av tidernas bästa böcker och sålts i mer än 134 miljoner exemplar världen över.

I radioversionen av Tove Jonstoij och Magnus Berg blir Lille prinsen en berättelse om fantasins makt, om barnets blick, om de vuxnas dårskap, om vänskap, ansvar och om vad som är viktigt i livet. De har tagit fasta på den stora hemligheten som Lille prinsens vän Räven berättar för honom och som han sen avslöjar för sin vän flygaren: ”Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen.”

Berättare är Reine Brynolfsson och musiken är komponerad av Homero Alvarez och Oscar Danielson. Den kritikerrosade produktionen sändes första gången 1996.

Lille prinsen sänds tio söndagsmorgnar i P4 kl. 08.05 med start 7 april.

• lille prinsen
  • utbildningsradion