UR:s kommentar till propositionen Ett modernt public service nära publiken

UR välkomnar en modern reglering som är bättre anpassad till dagens mediesamhälle.

– Eftersom kunskapsklyftorna är något som vi alla vill minska är det även glädjande att propositionen lyfter fram UR:s utbildningsuppdrag som en viktig del av ett oberoende public service och ett demokratiskt samhälle, säger UR:s vd Sofia Wadensjö Karén.

– Eftersom vi lever i en tid där demokratin utsätts för påfrestningar från många håll är det glädjande att se hur regeringen tydligt lyfter de tre public service-bolagens kollektiva nytta och demokratiska värde. Forskning visar att ett starkt public service, i kombination med välmående kommersiella medier, ger de bästa förutsättningarna för en välfungerande demokrati. Att uppdraget för de kommande sex åren även fortsatt ska erbjuda såväl spets som bredd är därmed ett glädjebesked till hela svenska folket, säger Sofia Wadensjö Karén.

UR:s viktigaste fokus är att användarna ska få så bra valuta som möjligt för sin public service-avgift.

– Och det har vi fått rimliga förutsättningar för i och med den här propositionen, till exempel genom att vi framöver till viss del får tillgodoräkna oss det vi publicerar på till exempel våra digitala plattformar samt att vi får publicera visst material på så kallade tredjepartsplattformar. Eftersom vissa målgrupper lättast nås den vägen, som exempelvis studietrötta ungdomar eller nya i Sverige, hjälper det oss att vara så relevanta som möjligt för användarna och att gå i takt med vår tid, fortsätter Sofia Wadensjö Karén.

UR har en lång historik av att producera kvalitativa program om medie- och informationskunnighet (MIK), dvs förmågan att analysera och kritiskt värdera olika avsändare och innehåll.

– Därför ser vi med glädje på att regeringen har lyft UR som en viktig aktör i det nationella arbetet kring MIK. Likaledes gläder det oss att UR:s särskilda utbildningsuppdrag har tydliggjorts. Utbildning är ju en bärande del i UR:s särdrag. Vi kombinerar journalistik med pedagogik – för att kunna bidra till frihet genom kunskap, säger Sofia Wadensjö Karén.

Dock finns en oro över att förhandsprövningen skärpts samt att det är regeringen som ska besluta huruvida en ny tjänst godkänns eller inte. Det är inte förenligt med ett oberoende public service att förlägga den typen av beslut så nära politiken.

Vi ska nu läsa och analysera propositionen ”Ett modernt public service nära publiken – villkor 2020-2025 (prop. 2018/19:136) den 10 juni” och ställer gärna upp på frågor och intervjuer. Sofia Wadensjö Karén, sofia.wadensjö@ur.se 0705367159

• public service
  • sveriges utbildningsradion