Vi gasar ihjäl oss

I kvällens Kära medborgare åker Jennie Dielemans till Skåne för att möta aktivister som strider i bilfrågan. Runt om i världen pågår arbetet med att dämpa växthuseffekten och nya rapporter från ICPP, (FNs klimatpanel) pekar på allt kraftigare förändringar i klimatet. Michaela Skoog har klimatångest och hon ägnar all sin fritid åt att dra ihop en cykel-demonstration mot bilar i Malmö stad. Under en timme tänker hon och hennes kompisar i miljögruppen Klimax cykla i bredd inne i stan i protest mot alla bilar.

- Folk blir som babianer bakom ratten. Det är faktiskt inte demokratiskt att så få bilister ska få ta så mycket plats av stadsutrymmet, säger Michaela Skoog.

Bilaktivisten Kenneth Winsborg bor i Dalby i Skåne och han har kämpat hela sitt liv för svenska bilisters rättigheter. Kenneth tror att vårt bilkörande egentligen inte påverkar miljön på det sätt som miljörörelsen och forskningen hävdar. Han tycker att miljörörelsen bedriver en hetsjakt mot bilister och att det är fel att rikta miljö-aktioner mot vanliga trafikanter på väg hem från jobbet.

- De som nu på ett militant sätt försöker förhindra bilens framkomlighet i städer gör ju det bara för att jävlas, inte för miljön skull. Att cykla i bredd och förhindra trafiken tycker jag är för djävligt, säger Kenneth Winsborg.

I programmet vänder sig Jennie Dielemans till sist till Jonas Åkerman, Sveriges främsta forskare på miljövänliga transportsystem. Han leder en forskningsgrupp på KTH som forskar kring i vilken utsträckning vi kan köra bil i framtiden, men ändå hålla den nivå av miljöförbättring som krävs. Som vanligt har programmet en kärnfråga som ställs till olika svenskar runt om i landet: Ska vi ha bilfria innerstäder i Sverige?

SVT2 onsdag 1 september kl 20.30: Kära medborgare (5:7)

Kära medborgare är en programserie om aktivism och människors kamp för att förändra samhället. Redaktionen har under mer än ett halvt års tid följt aktivister runt om i landet på nära håll. Faktum är att många som engagerar sig utanför partipolitiken idag, driver frågor som majoriteten ser som obekväma eller vill blunda för. Kära Medborgare lyfter fram de frispråkiga eldsjälarna som vill förändra Sverige och som idag har större möjligheter än tidigare att nå ut.

Bildtext:
Michaela Skoog berättar om sin klimatångest och cykeldemonstration i UR:s Kära medborgare. © Foto: UR. Får endast användas i samband med denna serie.

UR är ett fristående public servicebolag som sänder i SR:s och SVT:s kanaler samt driver Kunskapskanalen tillsammans med SVT. UR:s uppgift är att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser.

• Massmedia