Virusets världsvälde

Enligt forskarna har fler människor dött av virusinfektioner än av krig på 1900-talet. Och det är bara början. Det saknas för det första fortfarande vaccin mot de flesta virusinfektionerochför det andra så kommer vi i kontakt med fler och fler helt okända virus från avlägsna och orörda tropiska områden.

Det första avsnittet av den tredelade doku-thriller-serien Virusets världsvälde från UR rekonstruerar det världsomspännande SARS-utbrottet 2003, då det då okända viruset fick en flygande start i Hongkong och sedan spreds över världen. Den kinesiska läkaren Dr Liu infekterar inom ett par timmar 17 hotellgäster, som i sin tur kommer att sprida det dödliga viruset till hela världen inom några dagar.

Virusets världsvälde använder för första gången en spännande mix av dramatiserade sekvenser, visuellt tilltalande reportage, intervjuer med ledande experter över hela världen, och häpnadsväckande 3D-animeringar från kroppens inre. Dessutommedverkar några av världens främstavirologeroch epidemiologer,som till exempel Albert Osterhaus från Rotterdam, Nathan Wolfe från Los Angeles, John Oxford från London och Christian Drosten från Institute for Tropical Medicine i Hamburg. Alla experter är samstämmiga: vi lyckades stoppa SARS, men andra virus, som HIV, är fortfarande aktiva och drabbar miljontals människor varje år. Och nästa våg - till exempel ett nytt fågelinfluensautbrott - skulle kunna få samma förödande konsekvenser som "spanska sjukan" hade 1918. Då dog över 50 miljoner människor inom några månader - två och en halv gånger fler offer än i första världskriget!

Sändning: SVT1Söndag 25 januari kl: 22:35: Virusets världsvälde (1:3)

Kommande avsnitt:

SVT1Söndag 1februari kl: 22:30: Den dödliga slumpen

Kan man betrakta virus som levande organismer? Varifrån kommer de? Är de ett verktyg i evolutionens tjänst? Och kan mänskligheten verkligen i längden acceptera att mängder av människor dör i epidemier och pandemier? År 1997 inträffade ett allvarligt utbrott av fågelinfluensa i Hongkong. För att ta reda på hur fågelinfluensaviruset fungerar behöver vi förflytta oss till ett fältsjukhus i Boston den 23 september 1918. Under första världskriget dog nämligen ungefär 50 miljoner människor av spanska sjukan - en nära släkting till fågelinfluensan.

SVT1Söndag 8 februari kl: 22:30: Den osynlige fienden

Virus kan användas inom medicin och vetenskap, till exempel för att transportera genetisk information till celler. Men hur är det med de infektioner som kan spridas från de laboratorier där virus förvaras? Utrotade virus som smittkoppor finns fortfarande i lager i Ryssland. Skulle de kunna användas som vapen i framtiden?

Bildtext: Molekylärbiologen Barbara Bramanti letar efter spår av digerdöden vid en utgrävning i Berlin. I UR:s serie Virusetsvärldsvälde berättar hon om sitt detektivarbete.