Emma Jonsteg bland Kultursveriges mäktigaste

I fredags publicerades senaste numret av tidningen Fokus med den årliga listan över Kultursveriges 75 mäktigaste personer. När redaktionen i år för första gången inkluderar även design- och arkitekturområdet så dyker Utopia Arkitekters vd, Emma Jonsteg, upp på plats 21.

Redaktionens motivering lyder:

”Denna färgstarka arkitekt vägrar låta sin kår backa in i anonymitetens trista vrå. Med podd, debattnerv och ett nystartat nätverk för värdeskapande stadsbyggnad ger hon den skjuts åt arkitekturen som listans nummer 1 drömmer om. Toppar listan över tidskriften Rums maktmänniskor.”

– Såna här listor är ju i första hand redaktionernas egna PR-verktyg och man ska så klart inte fästa allt för stor vikt vid dem. Det är ingen absolut sanning. Samtidigt är det glädjande att det i år finns plats för två arkitekter på listan. Jag vill inbilla mig att samhällsdebattens starka fokus på stadsbyggnad bidrar till ett större utrymme även för arkitekturen.

Att listan toppas av Alice Bah Kuhnke kan enligt Emma jonsteg också delvis tolkas som ett tecken på att arkitekturfrågorna tillmäts en större vikt i kulturlivet. Redaktionens motivering av ministerns förstaplacering talar också om en ”ny schvung för arkitekturscenen”, vilket delvis stämmer.

– Kulturministern har visat ett betydligt större intresse för arkitekturfrågor än någon av hennes företrädare under de senaste decennierna. Det är glädjande och jag både hoppas och tror att den utveckligen fortsätter, inte minst nu när vi fått en bostadsminister som vågar tala öppet om både skönhet och kvalitet.

Här hittar ni hela listan över de, enligt tidningen Fokus, 75 mäktigaste personerna i Kultursverige.